Oma blogiluettelo

maanantai 6. lokakuuta 2008

T30XX tulee hyvin



A-indeksi maanut jo päiviä 16, on se selvästi pohjoisen kelin tappanut, jokunen asema KH6 ja E51NOU alkanut ajamaan aamuisin EUta 40 m cw:llä pitkän kautta ja sieltä ne ovat tulleet pihisten jopa tuo E51NOU. KH6lla on selvästi paremmat signaalit, ovat kiinteitä asemia on elementtiä ja linukoita.

Maanantaina aamupäivällä T30XX West Kiribati oli 14203 ja nousi hyvin luettavaksi, suunta sinne olikin OH5RBI mukaan 36 astetta joten A-16 ei niin haitannut, oli jo sen verran sivussa pohjoisnavan aurorasta ja OH-asemat oli selvästi niskan päällä, verrattuna keskiseen tai eteläiseen EU. Illan suussa alkoi 7013 pitkän jenkkiputken jälkeen myös EU kelvata ja tuli todella hyvin, tunti kaupalla oli mittarissa S9 tai 10 db yli. Tosin ei siellä qrp tehoilla ajeta.Tässä alustava aikataulu. T30XX Tarawa 5-10.10.2008, T30ZZ Banaba 12-22.10.2008 ja T31DX Canton Marraskuu - 20.12.2008 http://dx-hamspirit.com/2008/09/20/ja8bmk-central-pacific-trip/

Muutamana päivä olen 80 m dx-asemia yrittänyt kuunnella ja kiva havainto dipolien välillä, asennolla on merkitystä. Sateen sähköinen bandinpohja ei nouse ollenkaan tuolla dipolilla joka on lähes vaakana ja valmistettu muovitetusta langasta, tuo saman bandin dipoli joka on tuolla mastossa myös haruksena, paljasta harusvaijeria invertd-V asennossa, antaa usein sateella reilut S9 pohjat, ja viime päivinä on satanut, useita ketoja päivässä. Etenkin ne sateen alut ovat kovia kohisemaan bandilla.

Alumiiniin liitos ilman taitoa,varmaa tukevampi kuin ilmastointiteipiilä kääritty, vaikuttaa vakuuttavalta: http://www.roadmachine.fi/technoweld.html


Ei kommentteja: