Oma blogiluettelo

torstai 21. lokakuuta 2010

Minä tässä ja nyt


Kyllä näillä kuunteluilla joita olen PJ asemien kyttäilyyn käyttänyt aikaa ja odottaessa tiettyä asemaa tietylle taajuudelle. Olen huomannut ettei monikaan asema joka aloittaa cq  kutsumisen, kysy taajuudelta on se onko vapaa. En tarkoita että sitä pitäisi pitää vapaana, sen takia että siihen voi tulla joku harvinainen dx – asema. Vaan periaatteessa, olisi hyvin kohteliasta kysyä onko taajuus vapaa.

Hyvä esimerkki oli torstaina aamulla 3510 oli OX/DL2VFR, täällä siihen aikaan aamusta vielä hintelällä signaalilla, oli pitänyt jo reilun tunnin pileuppia EU kanssa. Niin taajuudelle tulee DL asema pumpulla hitaasti tahkoamaan cq, kysymättä onko taajuus vapaa. Voin olettaa ettei kyseinen asema kuullut tätä maamiestään joka oli OX.

Avain turha välikohtaus, joka olisi voitu välttää kysymyksellä QRL? Ei taajuus välttämättä ole vapaa jos siinä ei itse kuule liikennettä. Pahimmassa tapauksessa taajuutta ei edes kuunnella, ennen cq antamista. 3510 on hyvä tasataajuus ja tässä minä kutsun.

En ymmärrä DX-clusterista tulleen vihjeen jälkeen taajuudella tulevia linukan virittäjiltä. Selvää välinpitämättömyyttä muita taajuutta kuuntelevia ja yhteyttä yrittäviä kohtaan, joka on virittäjällä kyllä tiedossa, mutta mitäs siitä – minä tässä nyt viritän.

Tässä hyvä dx-vihjesivu, klikkaamalla saat suoraan kyseisen aseman viimeiset vihjeet jos niitä on olemassa.
Announced DX Operations


Pertin päiväkirja

Ei kommentteja: