Oma blogiluettelo

torstai 9. heinäkuuta 2009

TO8YY ja yhteysyritykset


Keskiviikkona olin taas TO8YY kuuntelemassa 28009 oli liian kaukana MUFista, joten auringonlaskun aika olisi ainoa mahdollisuus teoriassa. Kello 15.00 utc maissa oli se MUF niin lähellä (21.7 Mhz) 24 Mhz että saattaisi tulla, mutta 28009 näyttää vaan olevan tarjolla. Ei muuta kuin ollaan tässä taustalla ,jos vaikka bandi vaihtuisi, 15 m näyttää olevan toinen asema rytyllä. Jonkin ajan kuluttua, yritettiin 24892 ei mitään. Tämän illan yhteys/det taas sen auringonlaskun varassa – ei silloinkaan tulosta.

Torstaina heti aamusta kello oli jo 3.15 utc vihjeitä tulvi 80 m cw:llä, aurinko on jo niin pitkään ollut ylhäällä joten ei mitään havaintoa täällä. Saksasta kehuivat signaalia, ehkä siellä oli myös oikein dx-antenni tuolle bandille. Ja auringon nousukin melkein 2 h meitä jäljessä, siinä syitä hyvään signaaliin.

4U1UN majakka on ajettu alas Northern California DX Foundation (NCDXF) ketjuun kuuluvana osana. Kyllä varmasti sinne itärannikolle tulee johonkin sopivaan paikkaa uusi majakka, toisella kutsulla tietysti. www.ncdxf.org/beacons.html


Mielipide

Ajopäiväkirjan täyttö voi olla taannehtivasti joko äärimmäisen vaikeata henkisesti tai jopa erittäin hauskaa. Riippuen onko oman auton vai työantajan auton käytöstä kysymys, ekassa vaihtoehdossa on mahdollisuus saada matkakilometreistä euroja verovapaasti. Tai on jonkunlainen autoetu, jälkimmäisessä se näyttää siirtyvän aina takarajalle. Se on päivänvarmaa että ajopäiväkirjan pito kannattaa kaikissa olosuhteissa, jos halutaan työ- ja omat ajot pitää hanskassa verottajaa varten. Niistä sitten voi ainakin yrittää neuvotella itselleen sopivan vaihtoehdon työantajan kanssa. Yleensä ajopäiväkirjan pidosta saa hyvän korvauksen säästyneiden verojen muodossa.

Hyvä dx parempi mieli - muutama pilkku ,, vielä parempi mieli!

73, Pertti OH5TQ

Ei kommentteja: