Oma blogiluettelo

perjantai 15. helmikuuta 2019

AATON MUKANA MAAILMALLA, OSA 80 SAUDI ARABIA (HZ)

Vuoristossa kohtasimme paviaaneja, joita hemmottelimme porkkanoilla


Syksyllä 2018 matkustin Aventura/ Tres Hombres matkatoimistojen
järjestämällä viikon pituisella Saudi Arabian kiertomatkalla.
Vierailukohteina kaupungit Riad, Jedda sekä Taif.
Ennen lähtöä oli kuitenkin hankittava viisumi, jonka kävin anomassa
henkilökohtaisesti Saudi Arabian suurlähetystössä Helsingissä. Siellä
otettiin valokuva sekä sormenjäljet. Matkatoimisto oli jo aikaisemmin käynyt
kirjeenvaihtoa Saudi Arabiaan saadaksemme kutsun vierailla maassa.


Turismia maassa
Saudi Arabiassa käy vuosittain miljoonia vierailijoita, jotka ovat pääsääntöisesti
pyhiinvaeltajia ja liikemiehiä.
Jokin aika sitten oli sanomalehti Pohjalaisessa artikkeli, jossa kerrottiin
megaprojektista “ Neom”, jota suunnitellaan turistikohteeksi Punaisenmeren
rannalle. Tarkoitus on, että lomanviettäjät voisivat saapua sinne vuoden 2022
loppupuolella.  Tavoite on asetettu miljoonaan vierailijaan 2035 mennessä.
Tämä määrä ei ole utopistinen, sillä naapurivaltiossa Arabiemiraateissa
vierailee vuosittain yli 14 milj. turistia. Vetonaulaksi on ajateltu Madain Saleh’n
historiallista kaupunkia, joka on Unescon maailmanperintökohde.


Nähtävyyksiä Riadissa
Pääkaupunki Riadissa asuu noin 6 miljoonaa ihmistä. Tutustumista kaupungin
nähtävyyksiin haittasi rankkasade. Erityisesti mieleeni jäi Kansallismuseo, jossa
nähtävää oli sijoitettu 28000 m2 alueelle kahteen kerrokseen.
Myöskin Kingdom Centre Tower, joka on 99 kerroksinen, 302 metriä korkea
pilvenpiirtäjä, ja huipulla sijaitsee katettu lasinen Skybridge - kävelysilta, josta
avautui upea kaupunki panoraama miljoonine valoineen ilta hämärässä.
Sisäänpääsymaksu oli 15 euroa. Rakennuksessa sijaitsee myös ostoskeskus
sekä Four Seasons Hotelli, jossa on nk. Pearl Floor -kerros naisasiakkaita
varten. Huoneet maksavat 300-7000 euroa/yö.




Tutustuimme pikaisesti myös Deera aukioon, jossa perjantaisin toteutetaan
kuolemaan tuomittujen teloituksia mestaamalla. Aukion laidalla sijaitsee talo,
josta omaiset saavat seurata teloitusta, talon seinässä lukee teksti My Prayers,
My Happiness. Keskellä aukiota maassa oli viemärikaivon ritilä, jonka
merkityksen ymmärsimme. Wikipedian mukaan teloituksia tapahtui 146
vuonna 2017.


Naisetkin autokouluun
Kesällä 2018 ajokorttilakia lievennettiin ja naiset saivat oikeuden hakeutua
autokouluun. Samalla annettiin jo kortin omaaville ulkomaalaisille naisille
ajo-oikeus. Koska olen itse toiminut autokoulun opettajana, olin enemmänkin
kiinnostunut asiasta. Tämä muutos aiheutti autokouluihin tungoksen, ja
odotusaika kouluihin on ollut jopa 9 kuukautta, koska mieshenkilö ei voi
opettaa naista ajamaan, täytyi kouluttaa naisia autokoulun opettajiksi.
Ajokortin hankintahinta naisille oli 1500 usd ja miehille 400 usd.
Näin suuri muutos autoilijoiden määrässä on vaikuttanut, ettei vielä ole keritty
järjestämään naisille tarpeeksi parkkiruutuja ( sallituissa ruuduissa lukee vain
Naisille kyltti).
Ajokorttiuudistus lisäsi naisille uusia työpaikkoja, sillä autoliikkeisiin tarvitaan
myös naisia automyyjiksi. Uusia autoja myydään vuodessa jopa yli 400 000
kappaletta. Autoliikenne on Saudi Arabiassa nopeatempoista ja turvaväli on suuremmaksi
osaksi tuntematon käsite. Suoraan sanottuna en itse uskaltaisi istua kuskin
paikalle.


Jeddan kummajainen
on kesken jäänyt tornitalo, jonka piti valmistua 2020, jossa olisi ollut korkeutta
kilometrin verran. Kun rakennusta oli saatu valmiiksi 26 kerrosta, tultiin siihen
tulokseen, että rakentaminen keskeytetään. Valmiiseen rakennukseen oli
suunniteltu Kone Oy:n valmistamat maailma nopeimmat hissit
( hissin nopeus  10 m/sekunti). Valmiin rakennuksen kustannukset olisivat
nousseet noin 2.2 miljardiin usd.
Tämä pilvenpiirtäjä saattaa olla maailman korkein hunningolle jäänyt rakennus,
mutta Jeddasta löytyy lisäksi todella maailman korkeimmat nähtävyydet;
King Fahdin lahjoittama suihkukaivo, suihkun korkeus vaihtelee välillä
m 260-312 Majakka 133 metriä korkea. Lipputanko 171 metriä korkea.




Ruusunkukista hajuvettä
Kolmas kaupunkikohteemme oli Taif, joka sijaitsi 130 km päässä Jeddasta.
Matka sinne edellytti vuoriston ylitystä, joka sujui jouhevasti hienosti rakennettua
kaksikaistaista moottoritietä pitkin ( molempiin suuntiin kaksikaistaisia).
Turvallisuus oli huomioitu rakentamalla betoniaitoja ulkoreunalle, keskelle ja
sisäreunalle.
Taifin kaupungissa kävimme seuraamassa, kuinka ruusunkukista valmistetaan
tislaamalla hajuvesiä ja ruusuvettä. Saimme kukin 250 ml pullon ruusuvettä
lahjaksi.


Poistullessa pysähdyimme vielä vuoristossa syöttämään paviaaneille
porkkanoita ja hyvin näyttivät maistuvan.


Pyhiinvaelluskohde Mekan lähettyvillä autonkuljettaja seurasi yläpuolella olevia
liikenteen kaistamerkkejä, sillä yhdessä luki “vain muslimeille”.
Kuljettajamme valitsi kaistan, joka johti kiertotielle.


Matka ylitti reilusti odotukseni niin ohjelmallisesti kuin meidän matkalaistemme
huomioimisessa. Paikalliset oppaamme ja Antti pitivät esimerkillisesti huolta
veden ja välipalojen saannista. Tutustuimme myös kamelimarkkinoihin,
snorklaukseen Punaisellamerellä, risteilyyn luxus veneellä, jeeppisafarilla
hiekkadyyneillä ja ruokailulla beduiinien tapaan, jossa tarjottiin maauunissa
kypsytettyä lammasta.



Tämän kamelin kerrottiin olevan hyvin kallis

Jeddassa saa ihastella maailman korkeita suihkulähdettä, joka Iltavalaistuksessa on vaikuttava näky 


Kauppiaalla on tarjolla taateleita jokaisen makuun



 Pilvenpiirtäjän rakentaminen keskeytyi



Tämä ravintola on rakenneuttu perinteisesti;mutaa, savea ja puuta käyttäen



Perinteinen ateria nautittiin lattialla istuen



Jeddan vanhassa osassa on entisöity vanhoja taloja




Juha ja paikalliset naiset, jotka halusivat ottaa selfiet muistoksi


Teksti ja kuvat Aatto, oh6pn@sral.fi,  IPA-Botnia

73 Pertti OH5TQ
oh5tq@sral.fi


tiistai 12. helmikuuta 2019

Harvinainen Iota saariryhmä tulossa ääneen KP3RE NA-249




https://dx-world.net/kp3re-culebra-island-na-249/

Tämä uusi Iota tuskin tulee niin helpoksi saada lokiin kuin OH10X, meille ihan erillinen vastaanotto heti bulletiinin jälkeen. Siinä taisi käydä bulletiinin tekstiin ja lukijan omatoiminen muutos, viitaten bulletiinin kuittauksiin pieni ristiriita, joita ei ehditty toteuttaa koska heti bulletiinin päätyttyä OH10X Martin toimesta aloitti vastaanoton OH-piirijärjestyksestä samalla taajuudelle. Jolla muuten venäjää puhuvat asemat oli kokoajan äänessä, haitaten jopa Martin lukemista. Heikompien OH asemin lukemisessa, kovaa ne tänne kaakonkulmalle, tulivat koko bulletiinin lukemisen ajan. Ja ovat muuten olleet usein siinä samalla taajuudella aina bulletiini antamisen ajan, ja ainakin täällä hyvin kuultavissa.

 KP3RE kanssa varmasti saadaan taistella jenkki muurin kanssa, sinne väliin on vain päästävä, ellei ihan erillistä EU vastaanottoa ole luvassa. Jossa taas eteläinen ja läntinen EU on vahvoilla ja meille peräkyläläisille saattaa tippuu murusia pitopöydältä. En ole löytänyt operaattorien listaa, toivotaan että siellä vastaanottoa pyörittävän vfo liikkuu aktiivisesti eikä ole jumittautunut vain tietylle up taajuudelle, joka on varsin yleistä operaattoreilla joilla ei ole dx-retkista, isompaa kokemusta. No ehkä päälle kaatuva pileuppi opettaa kantapään kautta nopeasti vfo pyörittämisen edun.

Tämä KP3RE on toinen aktivointi tuosta Iota saariryhmästä
25.10.2018 klo 12.54 KP4/EI9FBB 20m cw:llä NA-249/p löytyy lokimerkintä.


https://dx-world.net/kp4-ei9fbb-vieques-island-puerto-rico-na-249p/

On sitä muutakin tarjolla

73 Pertti OH5TQ
oh5tq (at) sral.fi

torstai 7. helmikuuta 2019

New IOTA on Ice DXpedition EU-192 QRV NW






New IOTA on Ice DXpedition
Inakari Island coordinates: Lat: 65° 41′ 49.4460″ Lon: 24° 10′ 5.0460″
We are proud to announce that a new IOTA island will be activated for the first time by a small international team during this very cold winter with local temperatures on the island dropping to around -20C (-4F).
Kataja/Inakari Island has been added to the list by the IOTA Committee in October 2018 as EU192.
Martti-OH2BH, Nigel-G3TXF, Niko-OH2GEK and Gerben-PG5M will be travelling by snow mobiles several kilometers out over the frozen seas of the Bothnian Bay to set up camp on Inakari Island, the Finnish part where they will use an abandoned fisherman’s refuge. As Inakari Island is part of the Bothnian Bay National Park the party need to obey several related restrictions, but they have been successful in dealing with them all.
From 7-11 February, we will be running two stations simultaneously across 80-40-30-20-17-15 meters, operating CW and SSB. Call sign is OH10X and QSL via PG5M and using Club Log. Log search is available on Club Log. We will provide daily posts on www.dx.to to keep you updated on progress and on the conditions on the island.
Regards, Gerben = PG5M


73 Pertti OH5TQ
oh5tq(at)sral.fi

maanantai 4. helmikuuta 2019

Uutta Iota ryhmää tarjolla KP3RE toimesta NA-249

Historiaa: DX-clusterit OH2RBH ja OH2RBQ sekä puheclusteri Laura OH2RAQ Helsingin                                                Pasilassa joskus 1990 alussa





4.2.2019)
IOTARSGBStation CallsignNoteQRV (GMT)FEBQSL
No.CreditFromTo4567891011121328
2019
JAN
OC-02521.4%P29VCX Cancelled31OQRS/SM6CVX
NA-18028.8%V31JZ/P316-FebOQRS/NN7A
FEB
OC-12822.5%DU1WQY/1414DF8DX
OC-15314.6%P29NI Cancelled
SA-07122.8%ZY2FM1417
AS-12828.1%3W9JF165-MarF6CTF
NA-2490.0%KP3RE*2224OQRS

Uusi IOTA NA-24
9

We are pleased to announce our first IOTA DXpedition 2019 as a Group, Radio Operadores del Este, Inc Amateur Club under the callsign KP3RE on Culebra Island IOTA NA-249 as part of the Puerto Rico Coastal Island group on 
February 22-24, 2019. Logs will be sent to Club Log and LoTW. (Write by KP4RV) 

(DX World Net News on 14/Nov/2018)

http://www7b.biglobe.ne.jp/~ja1qxy/sub17.html

73 Pertti OH5TQoh5tq(at)sral.fi

maanantai 28. tammikuuta 2019

Värinää AMKassa

Kuvattu 2013 silloisella Peltomiehen tiellä Jaalassa

Värinää AMKassa

Lähetin edellisen blogini postauksen Taunolle ja vastaus tässä:

Sähköyhtiöt käyttävät tähän ilmiöön  värinänvaimentimia, jotka kinnitetään johttimeen (johtoihin). Värinä johtuu lämpötilan muutoksesta (kysymässäsi tapauksessa)
Johtimen kireydestä ja laadusta. Vaimentimia on erilaisia painon ja muodon suhteen. Varsinkin suurjännitejohtimissa, joiden jännevälit ovat pitkiä, värinä voi olla varsin voimakasta ja sitä on suorastaan pakko vaimentaa. Värinä lisää johtimen kiinnityskohdassa metallin väsymistä ja katkeamisen vaaraa. Ilmiön torjumiseen valitaan johtimen, jännevälin ja kireyden väliltä kompromissiin sopiva vaimennin.
Pahimmat värinät esiintyvät pitkillä jänneväleillä korkeiden maastokohteiden  välilä joihin myös tuulet vaikuttavat voimakkaimmin. 

Pienjännitejohtimissa, kuten AMKA, ilmiön aiheuttaa oikeastaan ainoastaan lämpötilanvahtelu ja sitä ei yleensä torjuta. 20kV: linjoissa esiintyy joskus pitkiä jännevälejä esin vesistöt ja muut korkeat maastokohteet joissa käytetään värähtelyn torjuntaa 
Asiaan löytyy monenlaista hienosäätöä, kuten esim lintuja varten olevia johtimiin kinnitettäviä huomiopalloja.

Asia tuntuu yksinkertaiselta mutta se on melko mutkikas. valittu ratkaisu on yleensä kompromissi.
Sitä on tutkittu ainakin suurjännitejohtojen osalta paljon. Entisaikaan kun johtimet olivat kuparia ja pienemmät jännevälit,asiaa ei tunnistettu riittävästi, mutta vanhoja johtimia uusittaessa kaytännössä havaittiin johdinsäikeitä olevan poikki kannatuspidikkeen alla. Uusissa teräsalumiini johtimissa värinänvaimentimia käytetään aina. Poikkeuksen saattaa aiheuttaa nippujohdin.
--
Terveisin
Tauno Koskela
mail: tauno.koskela@pp1.inet.fi

Hannun OH6HLH 80m looppin värinät

Hannun looppi on suunnilleen neliö joten sivut reilut 20m joista kiinnityspisteet, värinälle altis  langan sivun pituus noin 20m.


https://www.youtube.com/watch?v=crPNM5A0umg

73 Pertti OH5TQ
oh5tq(at)sral.fi



lauantai 26. tammikuuta 2019

Ilmakaapelin resonassi - 3Y0I edelleen Bouvetille menossa



Jään paksuus reilut 15 cm, lunta reilut 50cm 
tarkkaavainen saattaa havaita kuvassa 80m osan sissidipolia

Amka kaapeli vatkaa missä syy tähän ilmiöön

Muutama päivä sitten 3699 pohdittiin ilmiötä joka aiheuttaa amka sähkökaapelin vatkaamisen, alkaa itsestään ja päättyy itsestään. Sähkölaitoksilla tämän ilmiön on rajoitamiseen valmistauduttu, asentamalla lisäpainoja linjoihin. Joten siellä varmasti on tietoa mikä syy tähän ilmiön syntyyn ja sen ehkäisyyn.

Minullakin on havainto joku kevät sitten ensimmäiset päivälämpötilat oli plussalla. Paikallinen 20kV linja joka mene pylväsmuuntajalle, aamupostia noutaessa selvästi ylimmäinen kaapeli vatkasi, ei muut kaapelit. Tässä kohdin linja kulkee aivan metsänreunassa jonka puuston keskikorkeus selvästi yli linjan korkeuden ja kapean (4m) yksityistien välissä. Maasto tässä pylväsvälissä on tasaista.

Meillä monella on kokemusta alumiini putkien värähtelystä antenneissa joita on torjuttu erilaisin putkien sisään laitetuista naruista. Minulla on myös siitä kokemusta 42m mastossa olevista antenneista. Tosin tuolla korkeudella on usein ilmavirtauksia jotka saa elementit, taipumaan ja sopivasti resonoimaan. Vaikka maston juurella olisi aivan tyyntä.

Hannun OH6HLH 80m looppi vatkaa



3Y0I Bouvetille menossa edelleen

When? Our expedition is planned for the southern hemisphere’s summer time. Exact dates will be announced when closer to our departure. Our cruise will take 12 days one way. If we are lucky with weather, our stay at the island will last fo2 weeks. We assume the entire journey will take approximately 1.5months.

https://bouvetoya.org/portfolio/3y0i-expedition-plan/


73 Pertti OH5TQ
oh5tq (at)sral.fi




keskiviikko 23. tammikuuta 2019

Taas on muutama auringonpilkku - netinkautta E51DWC kuuntelua



Pihakuusia lumikuormattuna
Sisällys
Omien 80m dipolien lähtökulma erot
Auringossa pilkkuja
Kuuntelin netinkautta E51DWC

Omien 80m dipolien lähtökulma erot
Pakkaspäivän -22 c kunniaksi olin tupapuuhissa siis bandien kuuntelussa.
80m alueen kuuntelussa oli silmiin-ja korviin pistävä ero kahdella puolenaallon dipolilla, toisella oli bandin pohjat S7 ja toisella S2, kello oli paikallista keskipäivää.

Olin kyllä jo aikaisemmin huomannut maston haruksien dipolilla oli bandin pohjat aina muutaman S-yksikön isommat, näin isoa eroa en ole havainnut aikaisemmin, kuiva pakkas sää varmaan siihen osasyynä. Haruksienn puoliskot on mitoitettu dipolin puolikkaiksi, toimivat maston haruksina kulma
on noin 45 astetta. Toimii hyvin dx-yhteyksissä, silloin kun sillä edes niitä kuulee.

Toinen vertailu dipoli on järven päällä, nyt tietysti jään päällä, syöttöpiste muutaman metrin korkeudella rantapuun vahvistetussa oksassa, ja päät vain reilussa metrissä.Tämä "sissi" dipoli toimii hyvin kotimaan yhteyksissä ja bandin pohjat aina alhaiset. DX-asemia en ole tällä edes kuullut, jos ei UA9/0 lasketa dx-asemaksi.

Lähtö- ja kuuntelu kulmien erot varmaa merkittävät, joista bandien pohjien erotkin johtuu, mutta näin korostetusti en aikaisemmin sitä ole huomannut.

Auringossa pilkkuja

Date             Hour   SFI   A   K Exp.K   R  SA    GMF   Aurora   Logger
23-Jan-2019  05      71   4   2     1     18 qui    act       no - DK0WCY-

Pitkän pilkkuttoman jakson jälkeen, eikä a-indeksikään ole noussut. On keskimääräin odotettavissa hyviä hf keliä jopa pohjoisnavan yli Pacifikille, siellä on ainakin ollut äänessä E51DWC Eteläiseltä Cookilta.

Kuuntelin netinkautta E51DWC

Se oli siinä puolenpäivän aikoihin paikallista aikaa 3503 tuli vihje E51DWC tänne ei siihen aikaan ole mitää mahdollisuutta kuulla asemaa. Joten menin tuonne sdr asemalle, kiva oli kuunnella miten keli hissukseen siirtyi itään, saman aikaisesti kuuntelin omalla vastaanottimella miten EU sitä kutsui, joten oletin että muutama EU asema kuunteli myös samaa sdr asemaa. Millään ra kutsulla siinne ei oltu kirjauduttu, syystä tai toisesta. 
https://www.qrz.com/db/E51DWC

http://kiwisdr.northlandradio.nz:8073/

73 Pertti OH5TQ
oh5tq(at)sral.fi