Kuvattu 2013 silloisella Peltomiehen tiellä Jaalassa
Värinää AMKassa
Lähetin edellisen blogini postauksen Taunolle ja vastaus tässä:
Sähköyhtiöt käyttävät tähän ilmiöön värinänvaimentimia, jotka kinnitetään johttimeen (johtoihin). Värinä johtuu lämpötilan muutoksesta (kysymässäsi tapauksessa)
Johtimen kireydestä ja laadusta. Vaimentimia on erilaisia painon ja muodon suhteen. Varsinkin suurjännitejohtimissa, joiden jännevälit ovat pitkiä, värinä voi olla varsin voimakasta ja sitä on suorastaan pakko vaimentaa. Värinä lisää johtimen kiinnityskohdassa metallin väsymistä ja katkeamisen vaaraa. Ilmiön torjumiseen valitaan johtimen, jännevälin ja kireyden väliltä kompromissiin sopiva vaimennin.
Pahimmat värinät esiintyvät pitkillä jänneväleillä korkeiden maastokohteiden välilä joihin myös tuulet vaikuttavat voimakkaimmin.
Pienjännitejohtimissa, kuten AMKA, ilmiön aiheuttaa oikeastaan ainoastaan lämpötilanvahtelu ja sitä ei yleensä torjuta. 20kV: linjoissa esiintyy joskus pitkiä jännevälejä esin vesistöt ja muut korkeat maastokohteet joissa käytetään värähtelyn torjuntaa
Asiaan löytyy monenlaista hienosäätöä, kuten esim lintuja varten olevia johtimiin kinnitettäviä huomiopalloja.
Sitä on tutkittu ainakin suurjännitejohtojen osalta paljon. Entisaikaan kun johtimet olivat kuparia ja pienemmät jännevälit,asiaa ei tunnistettu riittävästi, mutta vanhoja johtimia uusittaessa kaytännössä havaittiin johdinsäikeitä olevan poikki kannatuspidikkeen alla. Uusissa teräsalumiini johtimissa värinänvaimentimia käytetään aina. Poikkeuksen saattaa aiheuttaa nippujohdin.
--
Terveisin
Tauno Koskela
mail: tauno.koskela@pp1.inet.fi
Hannun OH6HLH 80m looppin värinät
Hannun looppi on suunnilleen neliö joten sivut reilut 20m joista kiinnityspisteet, värinälle altis langan sivun pituus noin 20m.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti