Oma blogiluettelo

lauantai 6. tammikuuta 2024

Sujuvaa cw vastaanottoa on ilo kuunnella - FT8 pota jahdissa!


Kesällä +28C nyt talvella -28C

En malta olla kehumatta Pasin OH1MM/P työskentelyä puskista 

Siinä meikäläisen korva lepää, kun hänen cw vastaanottoa kuuntelee, se on suorastaan naatintoa, mielelläni pidän hänen kanssaan cw yhteyden jos se vain aikataulullisesti sopii. Torstain pedtio jäi väliin, iltapäivällä olin viikko-ostoksilla, perjantaina olin taas qrv muutaman minuutin valmiusajalla.

Illan suussa usein katselen 20 m FT8 liikennettä, antennin suunta NA

Toisella ruudulla katselen wwff clusteria,https://wwff.co/dx-cluster/ olen innostunut NA suunnan pota kutsujista. Niissä on sopivasti haastetta, niin vähän niitä on kasassa, että yli 90% asemista on minulle  uusia KFF tai VEFF potia. Aina ei riitä 100w FT8, vaan linukalla pitää avustaa.

https://wwffkff.wordpress.com/get-your-park-on-events/

FT8 on se rajoitus, ei tiedä kutsuvaa cq pota asemasta missä hän, jos wstj-x ilmoittaa vihreänä, että olet lokissa. Mutta ei se tiedä missä yhteyden pidettäessä, ja missä hän nyt on. Usein nämä siirtyvät toiseen potaan seuraavana päivä, tosin olen oppinut näitä kuukausikaupalla samassa potassa olevat. Saahan sieltä hakutoiminnoista sen vielä helposti varmistaa. Aina pitää vain kutsua cq pota kutsuvaa asemaa! Osalla on qrz.com tuoreet tiedot missä juuri nyt äänessä olevalla on taajuus ja pota referenssi numero.

NA suunnassa hissukseen FT8 asemien määrä lisääntyy pota tarjonnassa, osa niistä ei näy clusterissa vai seuraamalla CQ liikennettä pääset niitä kutsumaan.

Viimeisin usein tarjolla olevista, perjantaina Jan K4QD ilmoitti agendassa olevansa myös FT8, yhteys syntyi helposti 20m  https://www.qrz.com/db/K4QD

Aamuisin on VK suunnasta vihjeitä, pitkätien keli 20 m avautuu vasta päivän valjetessa.

Pitkäntien kelit vaatii vähän puhtia, etenkin ssb:llä, cw tulee pihinässä jos on tullakseen. Ikäväkseni olen todennut ssb siellä olevan valta osalla. Vain yhden vihjeen olen nähnyt FT8, en ole sitäkään kuullut. CW:lä on ollut useampia vihjeitä, kelit vai ei ole olleet suosiossa tänne. Aurinko nousee aina aikaisemmin, VK suuntakin tulee paremmin varmasti tänne. 

FB listalla käydään keskustelua käsipumpulla annosta cw:llä 

Siellä ovat vastakkaiset mielipiteet, näppiksellä anto ja pumpulla käsianto. Molemmille löytyy kannattajia. Olen ehkä ollut väärässä paikassa tai ajalla. Pumppulla antajia tulee harvoin vastaan, tuntuu että kirjoittajissa niitä löytyy, mutta ei bandilta, tai en tunnista heitä, joka saattaa johtuu hyvästä käsipumpulla annetusta cw:stä. 

Ei cw ole kuollut, sillä on paikkansa. Olen noissa pihinä puska yhteyksissä saanut ja antanut 229 raporttia.On tietysti ollut ettei yhteyttä ole saatu cw:läkään, kuulen että vasta-asema siellä on, mutta merkistä ei saan selvää. Näissä pihinä yhteyksissä korostuu, että cw merkkien aikavakiot on paikallaan.

73, 44 Pertti OH5TQ

Ei kommentteja: