Intian portti (India gate) on huomiota herättävä 42 metriä korkea muistomerkki, joka rakennettiin Intian ja Brittien sodissa kaatuneiden intialaisten sotilaiden muistoksi.
Vierailin Intiassa viimeeksi lokakuussa, ja totesin muutamia muutoksia tapahtuneen sitten viime käynnin, valitettavasti negatiivisiä. Liikenne vanhan Delhin puolella oli enemmän kuin kaottinen, ja siitä johtuen äänimerkkien käyttö oli sietämätön. Kun kävin Intiassa ensikerran, oli asukasmäärä vajaa 500 miljoonaa, kun se nykyään on jo pitkälti yli miljardin.
1960-luvulla Delhin kaduilla käyskenteli verkkaisesti pyhiä lehmiä, joita ei kukaan hätistellyt pois, mutta nyt en niitä nähnyt lainkaan.
Liikenteen sujuvuutta on viime vuosina saatu hieman parannetuksi, sillä Delhiin on rakennettu metro. Kertalipun hinta vaihtelee 8 - 42 Rs eli 0.11-0.60 euroa, yhden vuorokauden lippu maksaa 150 Rs eli 2.1 euroa. Intian rupia käy myös Bhutanissa.
Delhin ilmanlaatu on myrkyllistä.
Yksi erittäin ikävä asia Delhissä on savusumu, joka myös haisee raskasmetalilta. Tämän voimakkaan hajun kokee välittömästi poistuttaessa lentokenttäterminaalista. Kansainvälisessä vertailussa Delhin pienhiukkasten määrä on 660, kun se Pekingissä huonoina päivinä on 180 ja New Yorkissa 39. Turvallinen raja on kuusi yksikköä. (lähde;Pohjalainen 11/2015). Ei siis mikään ihme jos Delhissä kuolee miljoonia ihmisiä huonon ilmanlaadun vuoksi.
Ensi kertaa matkustattaessa Intiaan on todennäköisesti odotettavissa " kulttuurishokki" sillä elinolosuhteet ovat täysin erilaiset, kuin olemme länsimaissa tottuneet. Tässä kertomus minun kokemastani arkipäivän tapahtumasta noin 50 vuotta sitten.
Vainajan viimeinen matka.
Keskipäivän kuuma aurinko polttaa ihoani, jättäen siihen muiston, rusketuksen. Olen lähtenyt loistohotelli Oberoista jaloittelemaan nähdäkseni uutta ja avartaakseni näkemystäni ihmisen elämästä. Ympärilläni on massoittain ihmisiä, ja tunnen kuinka heidän katseet pistävät selkääni. Säpsähdän kuullessani huudon, joka oli kohdistettu minulle. Katson mitä hän tarjoaisi kärrystään, paistettuja pähkinöitä. Kuljen edelleen, ja kohta totean seuraavani kahden härän vetämää vankkuria, jonka isot puupyörät pitävät kirskuvaa ääntä. Suuri puulasti on menossa jonnekkin, minne? Kärryjen vieressä kävelee vanhahko mies, välillä muuttaen härkien kulkusuuntaa. Katu on tullut yhä huonommaksi, kuoppia ja jätteitä on katu täynnä. Kulkukoirat ovat pyörimässä jaloissani, yritän olla välittämättä niistä.
Nenääni tunkeutuu vieras haju, hyvin pistävä. Vankkuri pysähtyy. Ilmaan on hajun lisäksi sekottunut runsaasti savua. Silmiäkin alkaa kirveltää. Nyt tajuan tulleeni polttohautauspaikalle, sillä useita rovioita on parhaillaankin palamassa.
Saattueita tulee paikalle lisää, siirryn muutaman metrin syrjempään seuratakseni tapahtumaa. Kulkue on saapunut kohdalleni, surevia omaisia, heidän keskellään paareilla harsoon kiedottu vainaja, jonka päällä on punainen sari. Kävelimme vielä aukion halki Yamuna joelle, jossa vainaja kastetaan ruskeassa pyhässä vedessä. Vettä valuva vainaja tuodaan takaisin aukiolle, jossa se nostetaan korokkeelle, päälle ladotaan setripuita, suitsukkeita ja ripotellaan riisiä. Suvun tai perheen vanhin sytyttää rovion. Ahnaat liekit suurenevat ja pian koko rovio on kauttaaltaan liekkien vallassa. Viereeni on tullut laiha, pitkäpartainen ja kasvoiltaan hyvin ahavoittunut mies. Hän on ilmeisesti kunnioitettu shikhi, jotka vaeltavat ympäri Intiaa.
Käännyn ja suuntaan kulkuni poispäin. Tuntemattoman lähimmäiseni maanpäällinen matka on päättynyt.
(Ylläoleva matkakertomus on julkaistu Vaasa-lehdessä maaliskuussa 1968)
Taj Mahal
Yksi maailman upeimmista rakennuksista on Taj Mahalin hautamausoleumi Agran kaupungissa. Moguli Shah Jahan rakennutti tämän lempivaimonsa muistoksi. Rakennus valmistui vuonna 1648 ja sitä rakensi 20000 työntekijää.
Pitkän vesialtaan päässä taivaan sinistä valoa vastaan erottuvat rakennuksen ääriviivat silmää hivelevän kauniisti, vielä korostaakseen rekennuksen kauneutta on sen ympärillä neljä minareettiä kukin hiukan vinossa ulospäin.
Ajankohtaista
Kulunut vuosi on ollut matkojen toteutumisen suhteen tavanomainen, sillä varatuista valmismatkoista peruuntui kaksi, toinen vähäisen kiinnostuksen vuoksi, ja toinen todella harmittava takaisku oli Andamaanien pois jääminen, sillä laivayhtiölle ei myönnetty lupaa poiketa maissa. Tilasto kertoo minun olleen matkoilla 110 päivää, ja vierailut ovat kohdistuneet 22 eri maahan.
Lokakuun jutussani kerroin Finnairin tylystä kohtelusta ja nyt asia on saatu päätökseen. Finnair maksoi tililleni 250 euroa.
Allaolevasta osoitteesta voit lukea kaikki tähän juttusarjaan kirjoitetut matkakertomukset:
Liikenne Chandni Chowk Roadilla on todella kaottista. Polkupyöräriksat ovat muutaman sentin päässä toisistaan.
Nähtävyyksille pääsy vaatii treenattuja pohkeita.
Taiteellista silmää ja kärsivällisyyttä vaativa työ meneillään.
Vainajan viimeinen tapahtuma tämänpuoleissa elämässä on päättynyt. (kuva vuodelta 1966)
Vainaja kastetaan ennen polttohautausta pyhässä Yamuna-joessa. (kuva vuodelta 1
Taj Mahal on mielestäni yksi maailman upeimmista monumenteistä. Kuvassa kirjoittaja 25 vuotiaana.
Teksti ja kuvat Aatto, oh6pn@sral.fi
73, Pertti OH5TQ
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti