Oma blogiluettelo

torstai 2. helmikuuta 2017

AATON MUKANA MAAILMALLA, OSA 60 LÄNSI-MALESIA (9M2)




Kuola Lumpurin nähtävyyksistä on Petronas- tornit turistinen suosiossa

Vierailin Kuola Lumpurissa ensi kertaa vuonna 2002 ja käynti antoi minulle varmuuden siitä, että Malesia tulisi olemaan kohde, jonne palaisin uudelleen. Sain kokea siellä vieraanvaraisuutta, joka jäi vahvasti mieleeni. Pistäydyin hotellini läheisyydessä olevaan olut pubiin, jossa sattui olemaan ”happy hour”. Tilasin tuopillisen ja sitä siemaillessani kysyin baarimikolta, onko hän seurannut F1-kisoja ja onko Mika Häkkinen hänelle tuttu nimi?

Myönteinen vastaus tuli häneltä ilman epäröintiä; hän oli Mikan fanittaja. Kerroin hänelle, että minulla on sama sukunimi ja että olin Mikan isän Harrin kanssa samaan aikaan armeijassa viestipuolella. Keskustelun jatkuessa hän laski hanasta uuden kolpakon ja kun tuli laskun aika, yritin tarjota hänelle ringejä, mutta hän ei suostunut ottamaan niitä vastaan, vaan totesi: tämä on hyvä näin.

Vieraanvaraisuuden on käytännössä kokenut myös toimittaja Satu Rommi, joka kirjassaan ”Aina matkalla” kertoo, ettei hänen annettu maksaa laskua yhdessäkään Kaakkois-Aasian ravintolassa.

Palasin takaisin Lampaan vuonna 2015

Kiertoajelumme (5 h) alkoi Port Klangin satamasta, joka sijaitsee noin 60 km päässä Kuola Lumpurin keskustasta. Oppaana bussissa toimi intialaista syntyperää oleva Abi, joka kertoi tavanomaisten tietojen lisäksi yksityiskohdan muslimien elämästä. Hän totesi mm. että tämän uskontokunnan edustajilla on runsaasti etuisuuksia, esim. pankkilainasta ei tarvitse maksaa korkoa.

Kuola Lumpurin asemakaava ( onko sitä?) poikkeaa perinteisistä kaupungeista sillä se ei ole yhtenäinen, vaan taajamia on rakennettu sinne sun tänne. Näin ollen nähtävyyksiin tutustuminen vaatii kulkuneuvon käyttöä esim. monorail-junaa.

Yksi suosituimmista kohteista on 88 kerroksinen Petromas kaksoistornit, jotka valmistuivat vuonna 1998 ja olivat silloin maailman korkeimmat rakennukset (452 m). Rakennuttaja oli paikallinen öljy-yhtiö ja torneista tuli koko Malesian ikoni.
Wau, mikä leija.

Kuola Lumpurissa on lukuisia puistoja, joissa harrastetaan mm. leijojen lennättämistä. Vuosittain pidetään Kelantan osavaltiossa alan festivaali, jonne kerääntyy osanottajia lähes paristakymmenestä valtiosta. Leija eli wau voi olla jopa 3,5 m pitkä. Kuola Lumpurin matkaa suunnittelevalle tiedoksi, että lento Helsinki-Singapore-Kuola Lumpuri kestää 15 tuntia vaihtoineen.


Penang Idän helmi

Saavuimme Penangin, pääkaupunkiin George Towniin, laivalla. Yleisvaikutelma sataman ympäristöstä oli mielestäni masentavan rähjäinen, mutta itse kaupunki osoittautui mielenkiintoiseksi. Minulle tuli tunne kuin olisin ollut mannerkiinassa, sillä asukkaista on yli puolet kiinalaisia. Myös intialaisen ja englantilaisen kulttuurin vaikutus on aistittavissa. Brittiläisyyden ymmärtää hyvin, sillä kaupunki on saanut nimensä kuningas George IV:n mukaan. Kaupunki oli aikoinaan brittien yksi tärkeimmistä Kaakkois-Aasian satamista. George Town on Unescon maailman perintökohde.

Maan kohoaminen

Kiertoajelun oppaana toimi Sam niminen nuori herra, joka kertoi, että arkkitehdit saavat suunnitella rakennuksia oman halunsa mukaan.
Minulla Merenkurkun äärellä asuvalle tuli täytenä yllätyksenä tieto maankohoamisesta Penangin saarella. Meillä Merenkurkussa tapahtuu juuri samalla tavoin noin 1 metri 100:ssa vuodessa. Tämä ilmiö on erittäin harvinainen koko maailmassa.

Mistä Malesia tunnetaan?

Malesia tunnetaan kautsun tuottajana esim. miesten käyttämistä ”rukkasista”, joita valmistetaan noin miljoona kappaletta päivässä. Toinen tärkeä tulonlähde valtiolle on öljypalmusta valmistettava öljy ja siinä Malesia onkin koko maailman suurin tuottaja. Mikäli matkustat junalla Singaporesta Penangiin, on tällöin tärkeätä huomioida, että lähin rautatieasema on mantereen puolella. Junasta jäädään pois Butterworthin asemalla, josta siirrytään Penangin autolauttaan.
Lentäen Singaporesta matka taittuu 1 h 20 minuutissa ja maksaa 60€ menopaluu.

Langawi

Langawi on yksi noin 100 saaren muodostamasta saariryhmästä ja sen asukkaat ovat pääasiassa malaijeja ja kiinalaisia on vain alle 10%. Erikoinen poikkeavuus muuhun Länsi-Malesiaan nähden on sen verovapaus, johon kuuluu myös alkoholituotteet, olut mukaan lukien.
Laivamme kiinnittyi Langawin eteläkärjessä olevaan 300 metriä pitkään risteilylaivojen laituriin, josta oli kaupunkiin jääville ilmainen shuttle bussi kuljetus keskustaan. Me sen sijaan halusimme kokea köysiradalla nousun 709 metrin korkeuteen Machineang-vuorelle, josta avautui huikeat näkymät yli sademetsien. Saarella on batiikkituotteiden valmistajia ja tutustuimme Alma Alam Handicraft nimiseen batiikki tehtaaseen. Ymmärsin oppaan puheista, että virkamiesten tulee käyttää virka-asuna batiikki paitoja, jotka tuli kuivattaa pesun jälkeen varjossa.

http://www.rantapallo.fi/rantalomat/mita-tehda-malesiassa-lue-asiantuntijan-vinkit-ja-parhaat-kohdetarpit/


Kuola Lumpurissa riittää upeita rakennuksia



Historiallinen rakennus Kuola Lumpurissa



Penangin suurin budha patsas on 33 metrin pituinen ja se on Thaimaalaisen temppelin sisätiloissa.




Penangin saarella kasvatetaan erilaisia hedelmiä.




Maaseudun asuintaloja Penang saarella

Teksti ja kuvat: Aatto, oh6pn@sral.fi, IPA-Botnia

73, Pertti OH5TQ
oh5tq@sral.fi





Ei kommentteja: