Italiassa,
Adrian meren pohjukassa, sijaitseva Venetsia vajoaa hitaasti, sillä
kaupunki on rakennettu miljoonien lehtikuusipaalujen varaan. Toinen
merkittävä haitta kaupungissa on katujen tulviminen korkean
nousuveden aikaan, joten matkalaukkuun on syytä pakata myös kevyet
kumisaappaat (loka-huhtikuu). Viime vuosikymmenien aikana on
paikallinen väestö muuttanut suurin joukoin pois mantereella
sijaitseviin Mestren ja Margheran esikapunkeihin. Venetsia (415 km2)
on jaettu kuuteen alueeseen, jotka sijaitsevat 118 saarella ja nämä
on rakennettu aivan käyteen. Maisemaa hallitsee 150 kanaalia, joissa
on tiettävästi 354 siltaa. Tunnetuimmat sillat ovat Ponte di
Rialto, joka on 48 m pitkä, 22 m leveä ja aukon korkeus on 7,5 m.
Kivirakenteinen silta lepää 6000 puupilarin päällä. Se löytyy
San Polon ja San Marcon kaupunginosien välistä.
Venetsian
pääväylä on Canal Grnde ( 4 km), jonka varrella on vieri vieressä
palatseja, joiden julkisivut katsovat kanaaliin päin. Näin ollen
kävelykatujen puolelta katsottuna ne ovat huomattavasti
vaatimattomampia.
Toiselle
tunnetulle Ponte di Sospiri´n eli Huokausten sillalle pääsee
edellä mainitulta sillalta seuraamalla Calle dei Fabbria, kunnes
katu päättyy lähelle Pyhän Markuksen toria. Torin reunalla
sijaitsee Campanile eli kellotorni. Vastapäätä oleva viiden
kupolin Basilica di San Marco on tutustumisen arvoinen. Huokausten
sillalle kuljetaan Dogen palatsin kautta. sillan vieressä on
vankila, jossa virui mm. kuuluisa Casanova.
Naistenmies
Venetsiasta
on kotoisin monet kuuluisat taiteilijat ja muitakin merkkihenkilöitä.
Yksi heistä on Giacomo Casanova, joka oli eläessään hyvin
toimelias. Hän toimi mm. upseerina, kirjailijana, vakoojana,
viulistina, diplomaattina, kirjastohoitajana sekä silkkitehtaan
omistajana. Hän haavoittui pistooli kaksintaistelussa kreivi
Branickiä vastaan, syynä oli ihastuminen samaan näyttelijättäreen.
Hänen lukemattomista naisseikkailuistansa johtuen hän sai maineen
naistenmiehenä. Hän valloitti nunnia, kurtisaaneja sekä
aatelisnaisia ( lähde wikipedia).
Sota
puluja vastaan
Vierailin
ensi kertaa Venetsiassa vuonna 1989 ja ihmettelin Pyhän Markuksen
aukiolla suunnattoman suurta pulujen määrää, jotka ovat olleet
siellä jo vuosisatojen ajan. Outoa asiassa oli mielestäni se, että
niitä syötettiin jopa valtion toimesta. Oli selvää, että ne
lisääntyivät runsaasti ja siitä koitui aukion siivoojille paljon
lisätyötä. Myös pulujen ulosteet vaurioittivat rakennuksia. Kun
pulujen määrä nousi jopa 200 000 , ryhdyttiin rajoittamaan
niiden lisääntymistä ruokaan sekoitetulla ehkäisyhormonilla. Jo
vuosien ajan on poliisi sakottanut puluja syöttäviä turisteja ja
paikallisia asukkaita.
Venetsiassa
liikkuminen
Venetsiassa
ei käytetä tavanomaisia maatakseja, vaan kulkuvälineinä toimivat
vesitaksit, -bussit ja gondolit. Viimeksi mainittu on 10 metsiä
pitkä, yhdellä airolla ohjattava vene kiireettömään
huvimatkailuun. On huomioitava, ettei hintaan kuulu airomiehen
musisointi, vaan siitä pitää maksaa erikseen.
Venetsiassa
oikeaa osoitetta etsittäessä on muistettava, ettei talojen numerot
ole peräkkäisiä, eivätkä yhteydessä katuun, vaan
kaupunginosaan.
Risteilyaluksen
lipuessa pitkin Della Giudecca -kanaalissa, katselimme laivan
yläkannelta lintu perspektiivistä upeita palatseja ja kirkkoja,
jotka reunustivat molemmin puolin poistumisväylää. Sitä kokemusta
emme koskaan unohda niin ainutkertainen se oli.
Kotimaan
matkailua
Kesäkuun
2016 kaksi ensimmäistä viikkoa vierähti risteilyllä
Venetsia-Kreikan saaret-Turkin Kusadasi, jossa mattojen myyjät
tarjosivat tuotteitansa selvällä suomen kielellä
Heinäkuussa
teimme elämämme halvimman kotimaan matkan OnniBus – yhtiön
linja-autolla Vaasa-Mikkeli-Vaasa ( n. 800 km). Matkalipun hinta
toimistokuluineen oli 3 €. Hotelliksi valikoitui S-hotelli Vaakuna
edullisella tarjouksella. Yövyimme 3 yötä ja kustannukset olivat
yhteensä 126€ aamiaisineen eli yksi vrk maksoi 21€/hlö.
Tutustuimme Mikkeliin kaupunkijunalla, 45 min. maksoi 4€/hlö. TV:n
huutokauppakeisarin sanoin ”lopputulokseen täytyy olla
tyytyväinen”.
Mikkelissä
vierailin myös OH4AC- kerhoasemalla, jonne lähetän suuret
kiitokset ystävällisestä vastaanotosta ja tarjoilusta. Kerho on
sama, jossa suoritin radioamatööri kokelasluokan 55 vuotta sitten.
IPA:n
kotisivuilla
http://ipa-finland.org/fi/ajankohtaista/matkakertomukset/133-aaton-mukana-maailmalla
on
kuukausittain vaihtuva poliisiaiheinen valokuva ( virka-asu, kalusto,
poliisitalo yms). Samalta sivulta löytyy lähes kaikki kirjoittamani
jutut maittain, joita klikkaamalla pääsee Pertin päiväkirjaan.
Venetsian pääväylä Canal Grande on hyvin vilkkaasa käytössä. Tavarakuljetusen lisäksi myös paikalliset vesibussit liikennöivät tiettyjä reittejä eri kohteisiin.
Laivaristeilylle lähdettäessä kannattaa mennä laivan yläkansille, sillä nähtävää on runsaasti laivan molemmin puolin.
Ovikello ja postilaatikko.
Venetsia on erittäin sokkeloinen kaupunki, joten en suosittele käyttämään ylläolevan kuvan kaltaisia kujia, sillä monet päättyvät umpikujaan.
Venetsian kartta. Vasemmassa reunassa on laiturit, joista risteilyalukset lähtevät kierroksilleen.
Tänä kesänä (2016) tuli meille täyteen 365 yötä risteilylaivoilla, ja jotka ovat käyneet seitsemän mantereen alueella.
Teksti ja kuvat, Aatto oh6pn@sral.fi
, IPA-Botnia
oh5tq@sral.fi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti