Oma blogiluettelo

maanantai 7. toukokuuta 2012

Aaton mukana maailmalla, osa 1.




Kar- Airin DC-6B (OH-KDA ) koneen matkustamossa kelpasi matkustaa. Tässä kuvassa olen 27 vuotias.



Aatto OH6PN on DXFC  listalla ykkösenä
http://www.dxfc.org/index.php

MUISTELMIA VUOSIKYMMENIEN TAKAA.
Tiesitkö, että Suomi oli 1950 luvulla kaukomatkailussa uranuurtajana Euroopassa. Saksalaiset tunnetaan laajalti matkustavana kansana, mutta matkojen järjestäjinä aloittivat vasta paljon Suomea myöhemmin.
Maailmanympärilentoja ryhdyttiin totettamaan Olympia kaukomatkan toimesta 1960-luvun alussa. Sain itse olla todistamassa tätä tosiasiaa kahdesti, vuosina 1966 ja 1968. Lennot suoritettiin KAR-AIRIN NELIMOOTTORISELLA DC-6B-KONEELLA.
(
www.flick.com/photos/shanair/6770143595/ )
Ensimmäinen matka alkoi kohdaltani nolosti. Tulin Helsinkiin lähtöä edellisenä päivänä, joten jouduin yöpymään. Sen tein siskoni luona Tapiolassa. Aamulla koin järkyttävän yllätyksen. Olin nukkunut pommiin. Nopeasti kentälle, mutta sain todeta koneen jo lähteneen aikataulun mukaisesti ensimmäiseen kohteeseen, Libanoniin. Onneksi kentällä oli vielä yhtiön edustaja Anja Julin, jonka kanssa ryhdyin neuvottelemaan toimenpiteistä saavuttaakseni seurueen. Sain lainaa lippujen ostoa varten. Siihen aikaan sai matkakassa olla vain 500 mk joka summa ei ollut alkuunkaan riittävä ylimääräisen lipun ostoon.
Saavuttuani Beirutin lentokentälle olin onnellinen mies. Kone oli parkissa.

Tällä lennolla oli " puikoissa" lentokapteenit Olli Mäkinen ja Eero Sillankorva. Ensiksimainittu oli kaukosuunnistuksen asiantuntija ja hänet palkittiin arvostetulla Harmon-patsaalla. Suunnistustaitoa tarvittiin valtamerinen ylityksissä, sillä silloin ei koneissa ollut INERTIA- OMEGA-NAVIGOINTI YMS JÄRJESTELMIÄ. ( Ensimmäinen Inertia-laitteisto asennettiin Finnairin DC-8-62 koneeseen helmikuussa 1969). Pääsin seuraamaan koneen ohjaamoon, kuinka suunnistus hoidettiin kulmanmittauskoneella, sekstantilla. Käytettävissä oli 58 kiintotähteä sekä aurinko ja kuu.
Tämän matkan kohteet sijaitsivat Lähi-Idässä, Aasiassa, Tyynellä merellä, P-Amerikassa, E-Amerikassa, Karibialla, Afrikassa ja Euroopassa. Kohteita yhteensä 16. Kilometrejä tuli yhteensä 48950.
Kaksi vuotta myöhemmin olin jälleen jo tutuksi tulleessa koneessa. Reitti oli nyt Australin kautta Tyynelle merelle, josta edelleen Etelä-Amerikkaan. Tahitilta lähdettyämme saimme äärimmäisen epämielyttävän uutisen ohjaamosta. Kapteeni ilmoitti, ettemme saa laskeutumislupaa PÄÄSIÄISSAARILLE. Tämä kohde oli, ainakin minulle, tärkein. Syyksi ilmoitettiin kiitoradan valojen epäkuntoisuus.
Yksityiskohtia matkasta:
- Matkustajia koneessa 60 (OH-SM-DL)
- Lentokilometrejä    61400
- Kokonaislentoaika 147,44 tuntia
- Koneessa konjakit, viskit jne maksoi yhden markan.
- Matkan hinta henkilöltä 8500 mk



Vuosina 1966 ja 1968 olin mukana näillä reiteillä

Mielenkiintoisia matkoja teille kaikille toivoo Aatto, OH6PN   ( oh6pn.sral.fi )


73, Pertti OH5TQ
http://perttioh5tq.blogspot.com/
omakutsu toimii
pertti.oh5tq@gmail.com
skype on
Kotisivut: http://tupala.mine.nu/oh5tq/
Sää Utissa: http://koti.mbnet.fi/nurmiin/wx/index.php



Ei kommentteja: