Tähän kohteeseen saavuttuamme minulle selvisi, ettemme olleetkaan Karibian merellä, kuten matkaa varatessani luulin. Olimme nimittäin saariryhmässä, jota ympäröi Atlannin valtameri. Tällä seikalla ei
periaatteessa ollut väliä, sillä lämpötila oli riittävä, mittarin näyttäessä +35 C.
Saaristo käsittää yli 40 saarta, joista 8 on asuttuja, ja risteilysatama sijaitsee Grand Turk-saarella, jossa on myös pääkaupunki Cockburn Town
( n. 3700 asukasta).
Itäisen Karibian suosittu kohde
saa vierailijansa etupäässä risteilyalusten tuomana, sillä laiturissa pistäytyy päiväseltään ainakin 6. eri varustamon laivoja. Niitä saapuu tämän hetkisen tiedon mukaan 2021 yhteensä 221, joista ylivoimaisesti eniten matkustajia tuo maailman suurin varustamo Carnival Cruise, sillä niiden 8 laivaa käyvät satamassa 137 kertaa. Kyseinen varustamo myös omistaa satamaterminaalin. Vihjeeksi kerron, että ennen kuin suoritat varauksen, tutustu laivojen satamassa viipymisaikoihin, sillä se vaihtelee eri yhtiöiden välillä 6-12 tuntiin.
Uimarantoja
riittää ja ensimmäinen on jo laivalaiturin edessä, joten ranta täyttyy heti miten laivan saavuttua. Seuraava ranta on Governors , jonne on noin puolen tunnin kävely. Seuraavat English point, Clockburn Town ja Pillory rannat. Saaren suosio perustuukin juuri rantaelämään ja sukelluksen harrastamiseen, johon innoittaa maailman kolmanneksi suurin koralliriutta. Houkuttimena on luvattu 350 aurinkoista päivää vuodessa. Ilouutinen saarella lomansa viettäville on tieto julkisten rantojen maksuttomasta käytöstä. Myös Wi-fi on monessa paikassa ilmainen. Vuotuinen kävijämäärä on yli miljoona, joka kielii asiakkaiden tyytyväisyydestä.
Helppokulkuinen maasto
mahdollistaa polkupyöräilyn tällä pienellä saarella ( 11 x 1,5 km). Mutta päätös pyörän vuokraamisesta kannattaa tehdä vasta paikan päällä, kun toteaa sääolosuhteet, lähinnä ilman lämpötilan ja kosteuden.
Varsinaisia nähtävyyksiä Grand Turk - saarella on vähänlaisesti, joista kaukaisin on saaren toisessa päässä sijaitseva majakka, joka kuljetettiin laivalla palasina Iso-Britanniasta vuonna 1852 ( samana vuonna paloi Vanha Vaasa). Majakan lähettyvillä liikkui vapaana hevosia,jotka ovat muistona ajalta, kun suolan tuotanto oli tärkeä vientituote. Hevosten lisäksi myös aasit käyskentelevät eri puolella saarta. Muut nähtävyydet löytyvät pääkaupunki Clockburn Town’sta, jonne satamaterminaalista on viitisen kilometriä.
Hintataso
Turks- ja Caicossaarten hintataso on aika korkea, sillä esim Seawaylla tehtävä 2 tunnin mittainen kiertoajelu maksaa 100 usd. Takseissa ei ole mittareita, vaan maksu perustuu vyöhykkeisiin, mutta taksin perusmaksu on korkea. Hinnasta etukäteen sopiminen on aina viisasta. Hintojen Kalleus perustuu siihen tosiasiaan, että lähes kaikki elintarvikkeet tuodaan ulkomailta. Onneksi olut on kuitenkin paikallista. Jos hintatasoa verrataan Suomeen, niin eläminen on saarilla 61 % kalliimpaa kuin Suomessa. Perusruoka, vaikkapa peruna, on järjettömän kallista, sillä sen kilohinta on lähes 4 euroa ( 283% kalliimpi). Lähde expatistan.
Taustatietoa
Vuonna 1982 oli saarten tarkoitus irtaantua emämaasta Iso-Britanniasta, mutta poliittinen vastustus voitti ja saaret pysyivät merentakaisena alueena.
Iso-Britanniaa edustaa guvernööri ja pääministerinä toimii ehkä saarten tunnetuin naishenkilö Sharlene Cartwrigh Robinsson, joka toimii pää- että myös sijoitus- ja kauppaministerinä. Tämä salkku on merkittävä, sillä saarille on rekisteröity tuhansia ulkomaalaisia yrityksiä.
Omat suunnitelmat
Tänä vuonna matkailu on vaikeutunut pandemian vuoksi lähes tulkoon mahdottomaksi, eikä edes ensi vuoden matkoja uskalla varata. Vuoden 2020 alkupuoliskolla ehdimme tehdä vain yhden Lähi-idän matkan. Eniten tässä tapahtumassa harmittaa mielenkiintoisen kohteen peruuntuminen, sillä tarkoituksemme oli syyskuussa matkustaa Itä-Kanadan rannikolle, jossa oli kohteena Newfoundland sekä Ranskalle kuuluva St. Pierre ett Miquelon saari (FP). Taloudellisia menetyksiä ei tiettävästi peruuntuneesta matkasta koitunut, sillä ennakkomaksu on luvattu palauttaa. Montrealista etukäteen varatut hotellimaksut on palautettu myös (yli 400 euroa).
Matkailuhistoriaani
Kaikki alkoi kesällä 1961 laivamatkalla Tukholmaan. Näiden 59 vuoden aikana vain 5 vuotena ei passeistani löydy leimaa. Passileimoja ja viisumeita löytyy yhteensä 481 kpl. Ensimmäinen leima Pohjoismaiden ulkopuolelta on Mallorca 13.9.63. Matkailuhistoriani aikana olen istunut lentokoneissa yli 1.3 milj. km, risteilylaivoissa olen yöpynyt yht 473 yötä, vieraillut 6 mantereella, 30 eri merellä (esim, Arafuran merellä) ja viettänyt aikaani 151:ssä satamakaupungissa/ satamassa.
Olen myös käynyt Etelämantereen edustalla ja ihaillut maisemia laivasta käsin.
Elän toivossa, että matkailu vielä avautuisi turvalliseksi meille kaikille innokkaille matkailijoille. Olen näiden vuosikymmenien aikana ollut etuoikeutettu, kun olen voinut tavata henkilökohtaisesti radioamatöörejä ja ipalaisia ympäri maailmaa.
Kohteen nimi ei jää epäselväksi
Hevoset ja aasit liikkuvat Grand Turk saarella vapaasti
Suola muistuttaa ajasta, kun se oli merkittävä vientituote
Vanhoja postimerkkejä
Tämä ravintola eroaa rannan muista ravintoloista kokonsa puolesta
Takseissa ei ole mittareita, joten maksut ovat kiinteät
Laituria vastapäätä oleva SunRay Beach täyttyy hetimiten laivan saavuttua
Paikallinen olut marketissa maksaa 3 usd/0,5 ltr, tuontiolut saman verran, mutta pullo on vain 0,33 ltr
73, Pertti OH5TQ
VastaaLähetä edelleen
|