Oma blogiluettelo

torstai 13. huhtikuuta 2023

Ihan peruskysymyksen äärellä ollaan!


Aamuaurinko sieltä yrittää päästä esiin kesä 2015

Milloin katsotaa, että yhteys kahden aseman välillä on syntynyt?

Tämä kysymys on viimepäivien aikana tullut voimakkaasti esille. FT8 modella on retkiasemia joiden perinteinen tapa pitää FT8 yhteyksiä, ei mene loppuun wsjt-x ohjelman RR73 ilmoitukseen ja se aiheutti aluksi lievästi sanottuna kummastelua. 

Näin myöhäis heränneena tähän FT modeen, jolla on kaikki dxcc-maat jopa kortilla kuitattuna cw tai ssb. Nyt yritän FT modella näitä retkeläisiä ja muitakin maita saada kasaan, koska auringon pilkut sen mahdollistaa periatteessa. Kuten kerroin E6AF netti lokissa minulla on neljä yhteyttä samalla alueella, minulla taas ei yhtäkään merkintää, joten yritin aina vaan uudestaan.

Tänään torstaina kutsuin 5W1SA 15m, pari ooveria FT8 asetuksilla, ei tuloksia.

Siten välähti ruudulle cq T30UN, äkkiä F/H modelle kutsumaan. Ja tähän väliin, no ei perhana 5W1SA antoi minulle raportin, minä nopeasti hänelle oman raporttin lähetin. Ja heti perään T30UN tarjosi minulle raporttia ja minä sinne omaani.

Kumpikaan yhteys ei päättynyt perinteisiin loppu rutiineihin. Nyt minulla on heidän lokiaan syytä tutkia, ennenkuin alan kyseillä alueella uudellleen kutsua, ettei käy kuten E6AF tapauksessa.

WhatsApp OH DX -chatkanavalla käydään asiaan liittyen vilkasta keskustelua. Tänään siellä tuli esille ettei retkiasemien logipäivitykset, eivät ole loogisia kokonaisuuksia vaan osatiedostoja samalta jopa päivältä ajalta tulee eriaikoina netttiin ja tuplikaattien määrä tästäkin syystä nousee.

Kokenut peditio operaattori cw:llä, antaa kutsuni ja raportin minä vastaan raportilla ja päätän sanomani lyhenteesee TU, sieltä tulee takaisin samalla sekunnilla TU. Olen varma että vasta-asema kuuli raporttini. Siinä toimii kaksi asiaa, minun raportti on mennyt perille ja muut pileupissa olevat asemat tietävät että pileuppia pitävä asema siirtyy kuuntelulle, se on heille oman kutsun antamisen paikka. Tämä toimii vaikka kotimaan puskaqsoissa. 

Vuosien takaa muistan Karibialta ssb operaation jossa huudettiin upissa, josta jenkki poimi kutsuni antoi kaikille 59, sitä menikö minun 59 perille, ei kukaan tiedä. 

Ainakin silloin ARRL katsoi tämän tavan pitää yhteys, täyttäneet silloiset kriteerit.  Asema tai asemat oli äänessä vain muutamia tunteja ja tahti oli kiivas.

73, Pertti OH5TQ


Ei kommentteja: