Oma blogiluettelo

torstai 8. elokuuta 2019

AATON MUKANA MAAILMALLA, OSA 82 ITÄ-TIMOR (4W)


Paikallisbussit, microletit , ovat värikkäitä. Huomaa etulasin teippaus, näkeekö kuljettaja riittävästi eteensä?


Itsenäinen Itä-Timor sijaitsee Indonesian ja Uusi Papua Guineań välissä
Timor saarella, joka toinen puoli kuuluu Indonesialle. Ennen rantautumista
olimme navigoineet 950 km tuhansien saarien ohitse Itä-Timorin pääkaupungin
Dilin edustalle, josta oli tender kuljetus maihin. Laituriin oli kiinnitettynä pari
pienehköä rahtilaivaa. Yleiskuva tuntui synkältä, koska satamassa oli ainoastaa
rähjäinen itämaista rakennustyyliä edustava talo.
Meitä vastaanottamassa ei ollut torvisoittokuntaa, eikä liioin kansallistansseja
esittävää ryhmää, vaan meitä odotti , todennäköisesti suurin odotuksin,
pelastusarmeijan upseeri lippaineen.

Verinen tie itsenäiseksi valtioksi 

Itä-Timor oli vuosisatojen ajan Portugalin siirtomaa, ja joka julistautui itsenäiseksi
vuonna 1975, mutta Indonesia miehitti sen 24 vuodeksi.
Vuonna 1999 YK lähetti maahan rauhanturvaajia, jotka joutuivat mukaan
taisteluihin. Näissä yhteenotoissa kuoli myös rauhanturvaajia.Miehitys oli saaren
asukkaille murheellista aikaa, sillä yhteenotoissa kuoli neljännes maan väestöstä
(Yle 5/2012).
Itä-Timor saavutti itsenäisyyden vasta 2002. Tämänkin jälkeen kahinoitiin
verisesti, kuten vuonna 2008, jolloin maan silloinen presidentti
Jose Ramos-Horta haavoittui luodeista. Hänet kiidätettiin lentoteitse Australian
Darwiniin hoitoon.

Dilin nähtävyydet 

voi katsastaa kävellenkin, lukuunottamatta Kristus patsasta, joka sijaitsee 10 km
keskustan ulkopuolella.
Lämpötila oli tuskaisen kuuma, joten neuvottelimme sataman portin
läheisyydessä päivystäneen taksikuskin kanssa ajatellusta ajoreitistä ja
hinnasta. Pääsimme mielestämme riittävän hyvään sopimukseen, joten
kävelimme jonkun matkan päässä olevaan mittarittomaan taksiin.
Auto osoittautui melkoisen huonokuntoiseksi, mutta hyväksyimme sen kuljettajan ystävällisyyden johdosta.
Kiertoajelu sisälsi “must see” kohteita, kuten presidentin linnan, parlamenttitalon,
patsaita ja omakotitaloaluetta.

Edullinen ostos 

Edellisenä yönä oli satanut runsaasti, joten esim. poliisilaitoksen edusta velloi
vedestä (sadekausi marras-huhtikuussa).
Pysähdyimme myös Tais markkina-alueella, jossa paikalliset myivät etupäässä
käsintehtyjä kudonnaisia. Taksinkuljettaja toimi tulkkina ja uskon hänen
mukanaolonsa vaikuttaneen ostamamme Itä-Timor lippiksen halpaan 2 dollarin
hintaan.
Maan virallinen valuutta on usd, mutta vaihtorahana tulevat kolikot ovat
paikallista rahaa. Saamani kolikot pistin visusti talteen, sillä numismaatikot
ovat niistä kiinnostuneita. Tarkoituksella jätimme kierroksestamme pois käynnin
maailman toiseksi korkeimmalla Kristus patsaalla, jonka pystytys tuli
maksamaan 2 milj. usd, jonka rahoitti mm. indonesialainen Garuda lentoyhtiö.
(lähde: The New York Times)

Teipatut microler bussit 

ihmetyttivät minua suuresti, sillä niiden etulasi oli teipattu lähes umpeen.
Kuljettaja joutui tiirailemaan liikennettä kapeasta aukosta. Onkohan matkustajien
turvallisuus kysymys unohtunut teippaajilta?
Itä-Timorin merkittävin vientituote on kahvi (80%), jota on viljelty yli 200 vuotta. Viljelyalue on 52.000 hehtaaria ja se työllistää sadonkorjuun aikana yli 50.000 henkilöä.

Kehitysapua

Itä-Timor on yksi köyhimmistä maailman valtioista, joten se saa rahallista apua
ulkomailta. Tänä vuonna uudistetaan Nicolau Lobato lentoaseman terminaalia,
pysäköintialuetta ja lennonjohtotornia. Kustannusarvio on 45 milj. usd, jonka
maksaa Japanin valtio. Valmista pitäisi tulla 2022.
(Lähde Travel Media Timor 3/2019)

Helpoin tapa pistäytyä Itä-Timorissa on lentäen Balilta hintaan noin 530 euroa
edestakaisella lipulla.
Minulle Itä-Timor oli viimeinen bongattava itsenäinen valtio Kaakkois-Aasiassa
( yht. 11 kpl) ja koko Aasiasta on vielä käymättä 8 valtiota.

Ulkoministeriön matkustustiedote
Kertoo maassa olevan poikkeava turvallisuustaso ja kehottaa noudattamaan
erityistä varovaisuutta, etenkin pääkaupunki Dilissä, jossa katujengit saattavat
aiheuttaa väkivaltaista häirintää. Ulkomaalaisten seksuaalinen häirintä on
yleistä.



Tämä rähjäinen rakennus oli ensikosketus Diliin, ei hyvältä näyttänyt


Näillä vesillä risteilimme (Kartta Maasdam risteilylaiva)


Presidentinlinna on rakennettu kiinalaisten toimesta, avajaiset oli 27.8.2009




Tämä rakennus poikkesi muista ympäristön taloista




Tämän lippiksen ostin Tais-markkina-alueelta hintaan 1.20 euroa. Taisi olla edullinen ostos.


Erikoisen näköinen rakennelma, taitaa olla kellotorni?



Edellisen yön monsuunisateet aiheuttivat tulvia Dilin keskustassa



Tämän massiivisen patsaan henkilö jäi tunnistamatta


Teksti ja kuvat Aatto, oh6pn@sral.fi, IPA-Botnia

73 Pertti OH5TQ
oh5tq at sral.fi

Ei kommentteja: