Oma blogiluettelo

lauantai 20. tammikuuta 2018

Bouvet retkeläiset ovat päässeet vihdoin matkalle


2016 helmikuu


Sisällys:

Vihdoin Bouvet retkeläiset ovat päässeet matkalle
Matkan edistymisen seurantaa
- marinetraffic
- garmin
Meidän kaikkien dx-henkisten kypsyys testataan tässä vuosikymmen superkalliissa retkessä
Vielä on 14 vuorokautta aikaa lukea Workimisen arvomaailma
Uusia Iota saaria OH ryhmiin

Vihdoin Bouvet retkeläiset ovat päässeet matkalle

Eilen 19.1.2018 laiva irtosi laiturista arvioitu 14 vuorokauden matka alkoi.
Näistä linkeistä voi retkeläisten matkaa seurata:

https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:777230/mmsi:725000291/vessel:BETANZOShttps://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:777230/mmsi:725000291/vessel:BETANZOS

https://share.garmin.com/bouvet    Hal Turley W8HC

Tai facebookryhmä

https://www.facebook.com/groups/639362206232014/?ref=bookmarks

20.1.2018 aamulla dx-clusterissa oli 3G9A/MM asema on Betanzos aluksella, 40m cw:llä.


(OH3AC Kerhokirje 1/2018 11.1.2018)

Bouvet, 3Y0Z; tulee – näin workit sen uudella FT8-lähetemuodolla

Etelä-Afrikan ja Etelänapamantereen (Antarktis) välissä sijaitseva Norjalle kuuluva Bouvet'in saari on maailman toiseksi halutuin DXCC-maa. Saarelle tehdään nyt, jos kaikki onnistuu, mittava DX/peditio, joka saattaa alkaa, säästä riippuen jo ti 23.1.2018. Laiva tavaroineen ja operaattoreineen lähtee matkalle 13.1.2018. Yhteensä operaattoreita on 20 eri puolilta maailmaa. Pedition kustannukset lienevät noin 400.000 euroa.
 http://www.bouvetdx.org/ 

Perinteiseen tapaan SSB, CW ja RTTY ovat tärkeimmät lähetemuodot. Mutta peditio aikoo myös workkia uudella FT8-lähetemuodolla, jotta mahdollisimman moni pienelläkin teholla workkiva saisi mahdollisuuden pitää yhteys. Peditio on antanut erikoisohjeet FT8-workkimiseen. Jos siis haluat pitää yhteydennoudata tarkasti näitä ohjeita:


 1) Bouvet ei lähetä normaaleilla FT8-jaksoilla 


Bouvet ei lähetä normaaleille FT8-jaksoilla vaan seuraavilla erikoisjaksoilla. 

160 m: 1.835 MHz
 80 m: 3.570 MHz 
60 m: 5.357 MHz
 40 m: 7.071 MHz
 30 m: 10.133 MHz
 20 m: 14.067 MHz 
17 m: 18.095 MHz 
15 m: 21.067 MHz 
12 m: 24.912 MHz
 10 m: 28.067 MHz
 6 m: 50.316 MHz 

2) Bouvet lähettää kaistan alkupäässä ja kuuntelee vain ylempää 


Bouvet lähettää näiden 0-2000 Hz kaistojen alapäässä, 200-400 Hz ja kuuntelee vain ylempää, ei koskaan omalta jaksoltaan.


 3) Älä missään tapauksessa lähetä Bouvet'in jaksolla 


Älä missään tapauksessa vastaa Bouvetin jaksolla. Tarkasta, ettei FT8-ohjelmassasi lue ”Lock RX=TX”. Jos on, niin sinulla on liian vanha versio FT8-ohjelmasta. Mene sivulle https://physics.princeton.edu/pulsar/k1jt/wsjtx.html ja lataa uusin versio. Sinun pitää lukita lähetystaajuutesi jollekin muulle kuin Bouvetin lähetystaajuudelle klikkaamalla ”Hold TX Freq.” Bouvet ei vastaa niille, jotka kutsuvat sen lähetystaajuudella. 


4) Synkronoi ohjelmasi kello 


Muista varmistaa, että tietokoneesi kello on tarkasti oikeassa ajassa. (Synkronoi tietokoneesi kello jollakin tarkalla aikaohjelmalla) Tarkka aika tarkoittaa alle sekunnin virhettä UTC-ajan tasasekuntiin.


 5) Hae vapaa lähetysjakso itsellesi 


Kun kuulet Bouvet'in, valitse omaksi lähetystaajuudeksi joku mahdollisimman vapaa taajuus kaistalta. Bandi tulee olemaan täynnä kutsujia joten turha yrittää sieltä, jossa on jo paljon kutsujia. Jos löydät puhtaan taajuuden, vie kursori sinne ja klikkaa ”Shift/Vaihto” -näppäintä. Voit asettaa taajuuden myös klikkaamalla vesiputouksen päällä oikealla hiirinapilla ja viemällä hiirikursorin tekstin "Set TX & RX offset" päälle ennen kuin päästät napin vapaaksi (ns. yhden käden toiminto). Ohjelmassasi on ”Hold TX Freq”, muista klikata se päälle! 


6) Pidä oma signaali puhtaana 


Koska FT8 on heikkosignaali-lähetelaji, huolehdi ettet aja liian isolla teholla ja pidä signaali ehdottoman puhtaana. Nosta audiosignaalia (wsjt-x "PWR"-liuku") vain siihen asti kunnes ALC alkaa reagoida ja sitten sen verran takaisin ettei ALC enää reagoi. Tällä pitäisi saada maksimi puhdas teho ulos. Jos "Pwr" liuku ei riitä lisää äänikortin säädöstä ulostulovoimakkuutta. Pyri kuitenkin mahdollisimman alhaisen tehon käyttöön. Niin kaikilla on vähemmän keskinäishäiriöitä.


 7) Älä lähetä omaa lokaattoriasi, silloin Bouvet ei vastaa


Älä lähetä vastauksessasi lokaattoriasi. Bouvet ei vastaa lokaattorikutsujille.


 8) Tarvitset vain kaksi sanomaa 


Tarvitset vain kaksi eri sanomaa; 

a) ensimmäisessä (jolla kutsut) on tunnukset ja raportti ”3Y0Z OH3AC -06” 
b) toisessa on yhteyden kuittaus ”3Y0Z OH3AC RRR” 

 9) Täydelliseen kusoon menee vain yksi minuutti 


Tyypillinen peditio-QSO Bouvetin kanssa pitäisi mennä näin:

 a) Bouvet: K1ABC 3YØZ 73 (lopettaa edellisen kuson)
 b) Sinun kutsusi: 3YØZ OH3AC -06
c) Bouvet vastaa: OH3AC 3YØZ -02 (älä lähetä ellei sinulle)
 d) Sinä kuittaat: 3YØZ OH3AC RRR
e) Bouvet kuittaa: OH3AC 3YØZ 73 (nyt voit taas kutsua)

 10) Poista lokaattorin antaminen tuplaklikkaamalla “TX1”-nappulaa 


Tämän nopean kusotavan eli sen, ettet ekassa kutsussasi anna lokaattoriasi, voit tehdä helposti näin: - Tuplaklikkaa FT8-ohjelman oikeassa alalaidassa olevan ”Generate Std Msgs” alapuolella olevan rivin oikeassa laidassa olevaa ”TX 1” nappulaa. Kun tuplaklikkaat tätä, koko rivi muuttuu vaaleammaksi. - Kun nyt kutsut Bouvet'ia painamalla ”Enable TX”, ensimmäinen kutsusi on tarvittava ”3YØZ OH3AC -06” - Voit kokeilla tämän toimivuutta vastaamalla kenen tahansa CQ-kutsuun FT8-modella - TX-x napit toimivat myös "lennossa" Jos huomaat lähettäväsi lokaattoria, nopea TX1 klikkaus lähetyksen ollessa päällä muuttaa välittömästi sen raportiksi.


 11) Älä lähetä jos jollakin toisella on kuso meneillään - teet vain itsellesi hallaa 


Kun Bouvet vastaa jollekin toiselle, älä lähetä, vaan paina ”Halt TX.” Mikäli kutsut kun Bouvet pitää toisen kanssa yhteyttä lähetyksesi saattaa viivästyttää QSOn läpimenoa ja sitä kautta kaikkien muiden, myös omaa, QSO-vuoroasi. Paina ”Enable TX” vasta kun näet Bouvetin antavan ”73” edelliselle asemalle.

 Lykkyä tykö! 
Jos haluat printata tämän kaksisivuisen ohjeen odottamaan H-hetkeä pöydälläsi, voit tehdä sen tästä linkistä: 
www.oh3ac.fi/Ohje_Bouvetin_workkimiseen_FT8_modella.pdf 

Tnx OOT Saku, OH1KH


Meidän kaikkien dx-henkisten kypsyys testataan tässä vuosikymmen superkalliissa retkessä

Miten hoidamme työskentelyn kaikilla modeilla.

Mahdollisuus täydelliseen kaaokseen on olemassa, toivoa vain sopii että retkeläisistä löytyy operaattoreita, joilla operoinin taito on hallussa ja tarpeellinen määrä hitaita sulakkeita matkassa. Heidän niskaan kaatuu niin mahtava pileuppi, täällä toisessa päässä voi vain kuvitella. Tulevien uppien laajuutta voi vain kuvitella.

Kuuntele kuuntele ja kuuntele noudata annettuja ohjeita. Kaaoksen rakentamiseen ja mahdolliseen ylläpitoon ei tarvita välttämättä sinua.

Saamani tiedon mukaan bandipoliisien lakko on valitettavasti EU:ssa peruttu, tätä lakkoa olisin kannattanut.

Vielä on 14 vuorokautta aikaa lukea Workimisen arvomaailma

http://www.sral.fi/files/arvomaailma.pdf

(OH3AC Kerhokirje 1/2018 11.1.2018)
Uusia IOTA-saaria Etelä-Suomen EU-140 ryhmään 

IOTA-awardi, Islands On The Air, on yksi kaikkein tehokkaimmin ja pragmaattisimmin ylläpidettyjä todisteita. IOTA-awardissa työskennellään saaria ja saariryhmiä, joita on listattu 1123 kappaletta. Tietenkään jokainen saari ei ole oma numeronsa – saariahan on maailmassa satoja tuhansia, joten kaikkien niiden työskentely olisi mahdotonta. Siksi useimmat näistä 1123 listatusta IOTA-ryhmästä käsittävät useampia saaria.


Suomen vesialueet on jaettu, kiitos Jukan, OH3GZ/OH6GZ; pätevän perustyön peräti yhdeksään eri saariryhmään. Suomessa on saariryhmiä suhteessa maaalueeseen huippumäärä.



EU-126 OH9 Lappi Province
 Eu-184 OH8 Oulu Province
 Eu-101 OH6 Länsi-Suomi (VAASA) Province
 Eu-173 OH1 Länsi-Suomi (PORI) Province
 Eu-096 OH1 Länsi-Suomi (TURKU) Province
 Eu-097 OH2 Etelä-Suomi (UUSIMAA) Province
 Eu-140 OH5 Etelä-Suomi (KYMI) Province
Eu-002 OH0 Åland Islands
Eu-053 OJ0 Märket Reef

Mikä tahansa saari, joka on näiden ryhmien sisällä, ei kuitenkaan välttämättä kelpaa. Saaren pitää olla kooltaan vähintään niin, että sen joltakin laidalta toiselle laidalle on vähintään yksi kilometri, ellei saari näy Google Earthissa ja että saari on vähintään 200 metriä mantereelta. 


Kiitos Benny'n, OH2BLD; aikanaan toimittamat maanmittauskartat, IOTAhallinnolla on parhaat mahdolliset eväät tutkia saarten kelpoisuutta.

Näillä perusteilla Etelä-Suomen Eu-140 ryhmään on nyt lisätty Ruissaari, Pieni-Pisi, Suuri-Pisi ja Mustamaa.
Tnx Reijo, OH4MDY

73 Pertti OH5TQ
oh5tq@sral.fi


torstai 11. tammikuuta 2018

Bouvet 3Y0Z kuume vain nousee



Sisällys:

3Y0Z: Auringon nousu- ja laskuajat
Seurantaa alukselle joka matkalla Bouvetille 3Y0Z
- Marine trafic
- Garmin
Yleistä 3Y0Z Bouvet infoa

[OHDXF] 3Y0Z: Auringon nousu- ja laskuajat

3Y0Z Bouvet on pian äänessä. Ohessa kaksi hyödyllistä linkkiä erityisesti alabandien tarkkailuun:

Auringon nousu- ja laskuajat Bouvetilla, 3Y0Z:
http://www.voacap.com/greyline/?loc=JD15qn&date=2018-02-01&year=1

Laskennalliset greyline-ajat 3Y0Z:sta DXCC-maihin haluttuna päivänä (tässä esimerkissä 1. helmikuuta; muuta päivämäärää URL:issa kohdassa "date"):
www.voacap.com/greyline/?loc=JD15qn&date=2018-02-01

Lisäksi olen parannellut VOACAP Onlinen Point-to-Point-ennustepalvelua ( voacap.com/p2p ) siten, että nyt voidaan asettaa kaikille bandeille erikseen omat antennit niin TX:n kuin RX:n osalta. Omat antennimäärittelyt saa tallennettua selaimeen painamalla "Set Home"-painiketta. Ennenhän yhdellä antennilla tehtiin ennusteet kaikille bandeille. Tämä tuo jonkin verran enemmän tarkkuutta ennusteisiin ja auttaa myös parhaiden bandien arvioinnissa.

73 Jari OH6BG

_______________________________________________
OHDXF mailing list
ohdxf@sral.fi
https://www.sral.fi/mailman/listinfo/ohdxf



Seurantaa alukselle jolla Bouvetin matkaajat lähtevät

https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:777230/mmsi:725000291/vessel:BETANZOS


Tässä Garmin seurantaa samalle kohteelle

https://share.garmin.com/bouvet


Yleistä 3Y0Z Bouvet infoa

Planned dates 20 January - 28 February 2018 (will be determined by vessel shedule).

https://dxnews.com/3y0z/

73 Pertti OH5TQ
oh5tq@sral.fi




sunnuntai 7. tammikuuta 2018

3Y0Z Bouvet 2018





Sisällys:
Bouvet retkien historiaa
VOACAP ennusteen kolme parasta taajuutta, uusi päivitys
Bouvetin 3Y0Z taajuudet

Kaikkien Bouvet retkien historia ja QSL kortit 

Näistä sivuilta löytyy myös muita mielenkiintoisia dx-historian yksityiskohtia.

http://lesnouvellesdx.fr/galerie/galerie2.php?page=topten&pfx=3Y0b
[OHDXF] Päivitys VOACAP P2P:n parhaan taajuuden etsintään


Sain tehtyä pienen merkittävän muutoksen uuteen, parasta taajuutta etsivään toimintoon VOACAP P2P -ennustepalvelussa. Nyt toiminto löytää kolme parasta taajuusaluetta (FREQ, FREQ2 ja FREQ3). Samalla aavistuksen muutin tapaa, jolla määritetään paras taajuus.

Usein on nimittäin niin että paras taajuus (FREQ) ja toiseksi paras taajuus (FREQ2) kilpailevat keskenään ja niistä on joskus hankala sanoa, kumpi on oikeasti parempi. Tämä oli myös syy siihen, miksi laajensin parhaan taajuusalueen etsintää kolmeen alueeseen. Näin pystyy hakemaan kullakin tunnilla parasta työskentelybandia, vaikkakin kolmanneksi paras taajuus (FREQ3) saattaa ainakin joskus olla vain teoreettinen mahdollisuus, jota ei toimi käytännössä.

Ennusteen pohjalla olevat tiedot (SDBW, REL, SNR ja MUFday) näytetään vain parhaimmalle taajuudelle, eikä FREQ2:n ja FREQ3:n tietoja näytetä tuloksissa. Niitä toki voi tutkailla ennusteen tekstimuotoisesta versiosta, johon on linkki tulossivun alareunassa.
http://www.voacap.com/p2p/
Kirjoitin tästä uudesta palvelusta myös pienen selostuksen osoitteeseen (englanniksi):

https://voacap.blogspot.fi/2018/01/getting-best-operating-frequency-in.html

73 Jari OH6BG

_______________________________________________
OHDXF mailing list
ohdxf@sral.fi
https://www.sral.fi/mailman/listinfo/ohdxf


Linkki ennuste sivuille

http://www.voacap.com/p2p/

Lähiaikojen kuunnelluimmat taajuudet

3YØZ Band Plan

https://www.bouvetdx.org/band-plan-frequencies/

Twitterssä ja facebookissa on 3Y0Z seurannat päivitetty, samoin dx-clusterin hälytykset päivitetty.

 Nyt vain aktiivista odottelua.


73 Pertti OH5TQ
oh5tq@sral.fi



keskiviikko 3. tammikuuta 2018

AATON MUKANA MAAILMALLA, OSA 71 BELIZE (V3)


   
                                                                                                                                                                                                  
Charles Lindbergin lennon muistoksi on Belizeen pystytetty Spirit of St. Louis- nimisen lentokoneen jäljennös pienennettynä




Belize sijaitsee Väli-Amerikassa, Guatemalan ja Hondurasin välissä.
Valtion päämiehenä on toiminut jo vuodesta 1981 lähtien kuningatar Elisabet II.
Pääkaupunki Belmopan sijaitsee maan sisäosassa. Se ei kuitenkaan ole maan
suurin kaupunki, vaan entinen Belize City on sitä väestö rikkaampi.
Muutos tapahtui vuonna 1970.  Kolmen vuoden jälkeen vaihdettiin myös
British Honduras nimeä käyttänyt valtio Belize nimiseksi.
Täyden itsenäisyyden se sai vuonna 1981.


Belizen valliriutta      


Liitettiin UNESCO’n maailmanperintöluetteloon vuonna 1996. Valliriutta sijaitsee
Jukatanin niemimaan edustalla ja se on pituudeltaan noin 350 km koostuen n. 450 pienestä
hiekkasaaresta sekä kolmesta atollista.
Valliriutalla on tavattu 500 eri kalalajia ja erittäin uhanalaisia merieläimiä, kuten manaatteja.


Valitettavasti riutasta jo 40% on jo vahingoittunut vuoden 1998 jälkeen. Syitä on useitakin,
esim. pohjatroolauksen käyttö kalastuksessa, joka on ollutkin kiellettyä jo 7 vuoden ajan
sekä hirmumyrskyt ja ilmaston lämpeneminen.


Töppäys ja narutus


Vierailin Belizessä ensikertaa useita vuosia sitten, jolloin asuimme edellä mainitun
valliriutan ( on maailman toiseksi suurin) Caye Caulker saarella sijaitsevassa hotellissa.
Illalla ennen nukkumaanmenoa halusin vielä nauttia alkuillan lempeästä
lämmöstä parvekkeellani, mutta olin huolimaton, enkä sulkenut ovea perässäni.
Aamulla jalkani olivat punaisina hyttysen puremista ja paukamista.


Pidän itseäni kokeneena matkailijana, mutta kuitenkin taksinkuljettaja pääsi minua
naruttamaan muutama viikko sitten Belize Cityssä.
Laivaterminaalissa tuli puheillemme mieshenkilö, joka esitteli 1,5 h kiertoajelua
taksilla ja sovimme hinnaksi 35 usd. Oletimme hänen toimivan itse kuskina,
mutta pian autolle saapuikin toinen kuski. Miehet keskustelivat hetken ja sitten
lähdettiin tutustumaan kaupunkiin. Kuljettaja puhui hyvää englantia ja esitteli auliisti  kohteita,
mutta kaikki hyvä päättyikin puolessa tunnissa ja jouduimme ulos autosta.
Kierroksen kohteista jäi mieleeni parhaiten lentäjä Charles Lindbergin käyttämän
Spirit of St.Louis -nimisen lentokoneen muistomerkki.


Yksinlento New York - Pariisi


Lentäjä Charles Lindberg tuli maailmanlaajuisesti tunnetuksi lennettyään yksin vuonna 1927
New Yorkista Pariisiin. Lennon jälkeen hänelle sateli kutsuja saapua kertomaan
kokemuksistaan. Silloisen Brittiläisen Hondurasin kuvernööri ryhtyi toimeen saadakseen
lentäjän vieraakseen. Hän onnistui ja Lindberg saapui koneellaan Meksikon ja Guatemalan kautta maahan.  
Lentokone rakennettiin San Diegossa, mutta nimensä se tai St.Louisin kaupungin mukaan,
koska se osallistui koneen rakennuskustannuksiin ( Lähde: Wikipedia).
Alkuperäinen lentokone on tätä nykyä nähtävillä Washingtonissa sijaitsevassa museossa.


Maya kulttuuri  


Valliriutan sukellus mahdollisuuden lisäksi on Belizessä tilaisuus tutustua myös Maya
kulttuuriin, sillä sademetsä kätkee sisäänsä pyramideja ja temppeleitä. Useat rakennelmat
ovat korkeita, joten huipulle kipuaminen vaatii hyvää fysiikkaa. Näillä retkillä on kuitenkin
varauduttava siihen, ettei pyramidin valloitus tule välttämättä onnistumaan, sillä jyrkät
portaat saattavat olla joku päivä niin liukkaat, ettei opas anna lupaa kipuamiseen.




Belizestä puhuttaessa on valitettavasti todettava, että siellä tapahtuu turistikohteissa paljon
murhia ja se on toisella tilalla Jamaikan jälkeen (lähde: Daily Mail). Tämä ei suinkaan tarkoita
sitä, etteikö sinne voisi matkustaa ja nauttia suuremmoisesta luonnosta ja nähtävyyksistä,
lämpöä on n. +29 C.




Liikenneympyrässä on esillä monta eri asiaa, jotka viittaavat maan nähtävyyksiin



  Belize Cityn satamaterminaali on saavutettu 20 min. kestävän yhteysvene-kuljetuksen jälkeen. 



Omakotitalo Belize Cityn keskustassa


Paikallinen huurteinen maistui taksinkuljettajan puijauksen jälkeen


Kuningatar Elisabet II kuva on useiden kymmenien valtioiden rahoissa, näin myös Belizen rahassa. http://www.pjsymes.com.au/qe2/

Toivotan kaikille matkailurikasta Uutta Vuotta 2018.

Teksti ja kuvat Aatto, oh6pn@sral.fi, IPA-Botnia


73 Pertti OH5TQ
oh5tq@sral.fi
   
                                                                                                                                                                                                    

tiistai 2. tammikuuta 2018

P2P lisätty VOACAP palveluun


kuva 1.1.2018
Tuohon isompaa kiveen joskus suunnittelin 42m maston haruksen kiinnitystä, silloin arvelin sen olevan keväisin jäiden lähdön aikana olevan liian lähellä jäätynyttä järvenpintaa ja vaarallinen. Nyt näyttää tämä uhka toteutuvan.


Hyvää DX-pitoista uutta vuotta 2018!

Uuden vuoden kunniaksi olen lisännyt VOACAP Onlinen P2P (point-to-point) -ennustepalveluun ( www.voacap.com/p2p ) uuden toiminnallisuuden, joka määrittää ohjelmallisesti kunkin tunnin parhaimman työskentelytaajuuden valitulla yhteysvälillä.

Ennustepalvelun etusivulla (suurinpiirtein yläoikealla graafien alapuolella) on uusi painike nimeltä "Best FREQ", jota painamalla laskelmat tehdään. Laskelman tuloksena saadaan parhaimman työskentelytaajuuden (FREQ-sarake) lisäksi myös signaaliteho (SDBW), yhteyden onnistumisen todennäköisyys (REL), signaali-kohinasuhde (mediaani, SNR) ja todennäköisyys että työskentelytaajuus on MUF-taajuuden alapuolella (MUFday). Tämän lisäksi lasketaan FOT, MUF ja HPF eli "optimaalisin" työskentelytaajuus (FOT, frequency of optimum traffic), yhteysvälin MUF:n mediaani (MUF) ja korkein mahdollinen työskentelytaajuus (HPF, highest prossible frequency), eli aladesiili (90%), mediaani (50%) ja ylädesiili (10%).

FOT- ja HPF-taajuuksien (aladesiili- ja ylädesiiitaajuuksien) käytännön merkitys on siinä, että niiden määrittämältä taajuusalueelta pitäisi löytyä 80% korkeammista käyttökelpoisimmista taajuuksista eli MOF-taajuuksista (MOF, maximum observed frequency) kyseisellä tunnilla.

Nämä FOT-, MUF- ja HPF-taajuudet eivät kuitenkaan kerro mitään siitä, kuinka hyvin signaali kulkee eli näitä taajuuksia ei voida käyttää kelien ennustamiseen sinänsä, vaan tarkempaan kelin ennustamiseen tarvitaan SDBW-, REL- ja SNR-arvoja. Näiden kolmen arvon perusteella määritetään sitten tulossarakkeista viimeisin eli paras työskentelytaajuus (FREQ) kyseisellä tunnilla.

Kannattaa huomata, että "paras" tyoskentelytaajuus lasketaan aina joka tapauksessa, vaikka käytännössä ennuste sanoisi, ettei keliä ko. tunnilla olisikaan! Tuolloin FREQ-taajuuden perässä on joko tähti (*) tai plussa (+) ilmoittamassa, ettei keliennuste lupaa hyvää.

73 Jari OH6BG

_______________________________________________
OHDXF mailing list
ohdxf@sral.fi
https://www.sral.fi/mailman/listinfo/ohdxf


Laskin tuolla p2p ohjelmalla oman qth ja Bouvetin välille, päivälle 15.1.2018 ennusteen.




The best operating frequencies (FREQ) by hour

UTC    SDBW    REL     SNR    MUFday   FOT     MUF     HPF    FREQ

01     -117    0.88     48    0.78     9.2    11.6    13.6    10.1
02     -118    0.86     46    0.7      9.1    10.8    13.4    10.1
03     -121    0.83     44    0.64     9.0    10.5    13.2    10.1
04     -128    0.72     36    0.55     8.2    10.3    12.4    10.1
05     -127    0.74     37    0.75     9.3    11.0    12.4    10.1
06     -132    0.75     38    0.51    12.0    14.1    16.0    14.1
07     -126    0.87     48    0.64    16.1    18.9    21.4    18.1
08     -131    0.81     42    0.61    15.1    18.9    22.1    18.1
09     -136    0.74     37    0.63    15.3    19.1    22.3    18.1
10     -126    0.85     46    0.82    17.1    20.8    24.3    18.1
11     -122    0.88     49    0.84    17.3    21.0    24.6    18.1
12     -122    0.99     48    0.99    20.7    23.8    26.5    18.1
13     -131    0.83     44    0.85    20.6    23.2    25.8    21.1
14     -124    0.9      51    0.72    19.8    22.2    24.6    21.1
15     -122    0.9      50    0.87    17.9    20.1    22.3    18.1
16     -130    0.77     37    0.97    15.0    16.8    18.7    14.1
17     -135    0.67     33    0.45    10.6    13.8    17.0    14.1
18     -130    0.65     32    0.82     9.3    12.1    14.9    10.1
19     -124    0.76     38    0.78     9.0    11.7    14.4    10.1
20     -121    0.82     42    0.76     8.9    11.6    14.3    10.1
21     -117    0.86     46    0.78     9.2    11.4    14.0    10.1
22     -116    0.87     48    0.78     9.3    11.4    14.1    10.1
23     -116    0.89     49    0.84     9.6    11.8    14.5    10.1
24     -115    0.89     50    0.88     9.9    12.3    15.1    10.1



73 Pertti OH5TQ
oh5tq@sral.fi