Kuola Lumpurin nähtävyyksistä on Petronas- tornit turistinen suosiossa
Vierailin
Kuola Lumpurissa ensi kertaa vuonna 2002 ja käynti antoi minulle
varmuuden siitä, että Malesia tulisi olemaan kohde, jonne palaisin
uudelleen. Sain kokea siellä vieraanvaraisuutta, joka jäi vahvasti
mieleeni. Pistäydyin hotellini läheisyydessä olevaan olut pubiin,
jossa sattui olemaan ”happy hour”. Tilasin tuopillisen ja sitä
siemaillessani kysyin baarimikolta, onko hän seurannut F1-kisoja ja
onko Mika Häkkinen hänelle tuttu nimi?
Myönteinen
vastaus tuli häneltä ilman epäröintiä; hän oli Mikan fanittaja.
Kerroin hänelle, että minulla on sama sukunimi ja että olin Mikan
isän Harrin kanssa samaan aikaan armeijassa viestipuolella.
Keskustelun jatkuessa hän laski hanasta uuden kolpakon ja kun tuli
laskun aika, yritin tarjota hänelle ringejä, mutta hän ei
suostunut ottamaan niitä vastaan, vaan totesi: tämä on hyvä näin.
Vieraanvaraisuuden
on käytännössä kokenut myös toimittaja Satu Rommi, joka
kirjassaan ”Aina matkalla” kertoo, ettei hänen annettu maksaa
laskua yhdessäkään Kaakkois-Aasian ravintolassa.
Palasin
takaisin Lampaan vuonna 2015
Kiertoajelumme
(5 h) alkoi Port Klangin satamasta, joka sijaitsee noin 60 km päässä
Kuola Lumpurin keskustasta. Oppaana bussissa toimi intialaista
syntyperää oleva Abi, joka kertoi tavanomaisten tietojen lisäksi
yksityiskohdan muslimien elämästä. Hän totesi mm. että tämän
uskontokunnan edustajilla on runsaasti etuisuuksia, esim.
pankkilainasta ei tarvitse maksaa korkoa.
Kuola
Lumpurin asemakaava ( onko sitä?) poikkeaa perinteisistä
kaupungeista sillä se ei ole yhtenäinen, vaan taajamia on
rakennettu sinne sun tänne. Näin ollen nähtävyyksiin tutustuminen
vaatii kulkuneuvon käyttöä esim. monorail-junaa.
Yksi
suosituimmista kohteista on 88 kerroksinen Petromas kaksoistornit,
jotka valmistuivat vuonna 1998 ja olivat silloin maailman korkeimmat
rakennukset (452 m). Rakennuttaja oli paikallinen öljy-yhtiö ja
torneista tuli koko Malesian ikoni.
Wau,
mikä leija.
Kuola
Lumpurissa on lukuisia puistoja, joissa harrastetaan mm. leijojen
lennättämistä. Vuosittain pidetään Kelantan osavaltiossa alan
festivaali, jonne kerääntyy osanottajia lähes paristakymmenestä
valtiosta. Leija eli wau voi olla jopa 3,5 m pitkä. Kuola Lumpurin
matkaa suunnittelevalle tiedoksi, että lento
Helsinki-Singapore-Kuola Lumpuri kestää 15 tuntia vaihtoineen.
Penang
Idän helmi
Saavuimme
Penangin, pääkaupunkiin George Towniin, laivalla. Yleisvaikutelma
sataman ympäristöstä oli mielestäni masentavan rähjäinen, mutta
itse kaupunki osoittautui mielenkiintoiseksi. Minulle tuli tunne kuin
olisin ollut mannerkiinassa, sillä asukkaista on yli puolet
kiinalaisia. Myös intialaisen ja englantilaisen kulttuurin vaikutus
on aistittavissa. Brittiläisyyden ymmärtää hyvin, sillä kaupunki
on saanut nimensä kuningas George IV:n mukaan. Kaupunki oli
aikoinaan brittien yksi tärkeimmistä Kaakkois-Aasian satamista.
George Town on Unescon maailman perintökohde.
Maan
kohoaminen
Kiertoajelun
oppaana toimi Sam niminen nuori herra, joka kertoi, että arkkitehdit
saavat suunnitella rakennuksia oman halunsa mukaan.
Minulla
Merenkurkun äärellä asuvalle tuli täytenä yllätyksenä tieto
maankohoamisesta Penangin saarella. Meillä Merenkurkussa tapahtuu
juuri samalla tavoin noin 1 metri 100:ssa vuodessa. Tämä ilmiö on
erittäin harvinainen koko maailmassa.
Mistä
Malesia tunnetaan?
Malesia
tunnetaan kautsun tuottajana esim. miesten käyttämistä
”rukkasista”, joita valmistetaan noin miljoona kappaletta
päivässä. Toinen tärkeä tulonlähde valtiolle on öljypalmusta
valmistettava öljy ja siinä Malesia onkin koko maailman suurin
tuottaja. Mikäli matkustat junalla Singaporesta Penangiin, on
tällöin tärkeätä huomioida, että lähin rautatieasema on
mantereen puolella. Junasta jäädään pois Butterworthin asemalla,
josta siirrytään Penangin autolauttaan.
Lentäen
Singaporesta matka taittuu 1 h 20 minuutissa ja maksaa 60€
menopaluu.
Langawi
Langawi
on yksi noin 100 saaren muodostamasta saariryhmästä ja sen asukkaat
ovat pääasiassa malaijeja ja kiinalaisia on vain alle 10%.
Erikoinen poikkeavuus muuhun Länsi-Malesiaan nähden on sen
verovapaus, johon kuuluu myös alkoholituotteet, olut mukaan lukien.
Laivamme
kiinnittyi Langawin eteläkärjessä olevaan 300 metriä pitkään
risteilylaivojen laituriin, josta oli kaupunkiin jääville ilmainen
shuttle bussi kuljetus keskustaan. Me sen sijaan halusimme kokea
köysiradalla nousun 709 metrin korkeuteen Machineang-vuorelle, josta
avautui huikeat näkymät yli sademetsien. Saarella on
batiikkituotteiden valmistajia ja tutustuimme Alma Alam Handicraft
nimiseen batiikki tehtaaseen. Ymmärsin oppaan puheista, että
virkamiesten tulee käyttää virka-asuna batiikki paitoja, jotka
tuli kuivattaa pesun jälkeen varjossa.
73, Pertti OH5TQ
oh5tq@sral.fi