Sopisiko patsaan aiheeksi Kosinta?
Ukrainan
kansa on mielestäni saanut kokea viimeisten 30 vuoden aikana
monenlaista harmia ja vastoinkäymistä. Onneksi tänä vuonna (2016)
tuli Ukrainalle mieltä ylentävä tunnustus Euroviisujen myötä
(1.sija). Ukraina on Euroopan toiseksi suurin maa, ja sillä on
peräti seitsemän rajanaapuria.
Vuonna
2008 olin mukana kotkalaisen varustamo Kristina Regina-laivalla
risteilemässä Mustalla merellä, jolloin kohteina olivat Krimillä
sijaitsevat Jalta ja Sevastopol sekä Odessa. Kiovassa vierailin
huhtikuussa 2016.
Matkantekoa
Kristina Reginalla.
Kristina
Regina oli kuusi-kantinen alus, joka rakennettiin Ruotsissa vuonna
1960 rannikkoautolautaksi. Laiva oli vajaa 100 metriä pitkä ja
vuonna 1987 siihen vaihdettiin dieselmoottori. Erikoista laivassa oli
sen kaksipiippuisuus. Laivan paino oli 4295 bruttotonnia, joten se
oli todella pieni verrattuna esim. Oasis luokan laivoihin, joiden
bruttotonnimäärä on 220.000.
Laivan
alkoholipolitiikka poikkesi tavanomaisesta käytännöstä, sillä
verovapaita juomia sai myymälästä ostaa mielin määrin ja viedä
ne hyttiin nautittaviksi. Risteilyn hintaan sisältyi vain aamiainen,
mutta lisähintaan sai ostaa muita ruokailuja.
Jalta,
palatsien loistetta.
Jalta
tuli koko maailman tietoisuuteen jo vuonna
1945, kun kolme maailman merkittävintä poliitikkoa Roosevelt,
Churchill ja Stalin tapasivat keisari Nikolai II omistamassa Livadian
palatsissa. Tämä tapahtuma tunnetaan historiassa nimellä Jaltan
Konferenssi. Tämä myös valkoisena palatsina tunnettu rakennus,
toimii nykyisin museona. Toinen ”must see” kohde kiertoajelulla
sijaitsi korkean kallion kielekkeellä sijaitseva pieni linna, jota
kutsutaan Pääskynpesäksi eli Swallow´s Nest Castle. Myös keisari
Aleksanteri III rakennutti itselleen palatsin Massandran
viinialueelle, joka myöhempinä aikoina toimi myös mm.Gorbatsovin
kesäasuntona.
Jaltalla
oli käytössä saasteeton sähköä käyttävä trolley bussi, jonka
päätepiste sijaitsi Krimin pääkaupungissa Simferopol´ssa,
pituudeltaan 79 km ollen silloin maailman pisin trolley linja.
http://www.primatours.fi/travel/fi/UKRAINA-1-52/Jalta-3-115.html
Sevastopol
– sankarin kaupunki
Kiertoajelu
Krimin toiseksi suurimmassa kaupungissa oli mielenkiintoinen jo
pelkästään sen vaikuttava arkkitehtuuri kaikkine aukioineen ja
bulevardeineen. Kaupungissa sijaitseva Venäjän laivaston tukikohta
juontaa juurensa jo Katariina Suuren ajalle 1787. Katariina oli
alkuaan saksalainen prinsessa.
Kun
Ukraina itsenäistyi vuonna 1991, vuokrasi Venäjä siltä
laivastotukikohdan vuoteen 2017 asti, mutta sitä on sittemmin
pidennetty aina vuoteen 2042.
Krimin
sodan voittoisa sankari amiraali Nahimov on saanut näyttävän
monumentin kaupunkiin. Sodan yksityiskohtiin voi tutustua
erikoisrakenteisessa Panoraama museossa.
Odessan
portaat
Laivamme
kiinnittyi satamalaituriin, josta oli vain muutaman minuutin kävely
ehkä kaupungin tunnetuimman nähtävyyden äärelle. Kuuluisat
Odessan portaat nousivat loivasti 142 m, alhaalla portaat ovat kaksi
kertaa leveämmät kuin yläpäässä. Turistivirta lisääntyi, kun
sen portailla kuvattiin joukkokohtaus neuvostoelokuvaan Panssarilaiva
Potemkin. Elokuva kertoo vuonna 1905 kapinaan nousseen laivan
miehistöstä. Portaiden yläpäässä on paikallisten asukkaiden
suosima Primorskin boulevard, josta voi ihailla näkymiä Mustalle
merelle. Sevtsenkon puistossa, palaa ikuinen tuli tuntemattoman
merimiehen muistoksi. Kaupungilla kävellessä tulee vastaan paljon
nuoria opiskelijoita, sillä Odesassa toimii 15 kansallista
yliopistoa. Radiossa soitetaan silloin tällöin minulle muistoja
tuovaa Odessan laulua Teijo Joutselan esittämänä.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Panssarilaiva_Potemkin_(elokuva)
Kiova,
tuhansien kastanjoiden kaupunki
Ollessani
huhtikuussa 2016 Arial Travel Oy:n seuramatkalla Moldovassa kysyi
matkanjohtaja Albina, olisiko meillä innostusta käydä
paluumatkalla myös Ukrainan pääkaupungissa Kiovassa, kun siihen
olisi hyvä mahdollisuus koneen vaihdon yhteydessä Borispolin
kentällä. Olipa fiksu ele oppaaltamme. Kentällä odotti bussi
kolmen tunnin kiertoajelua varten. Lentoasemalta Kiovan keskustaan
oli matkaa 36 km. Kaupungin jakoi kahtia Dnieper joki, joka virtaa
kolmen valtion alueella ja on pituudeltaan 2285 km.
Kiovan
perustivat ruotsalaiset viikingit 800-luvulla ja se on rakennettu
usealle kukkulalle, joten eripuolilla kaupunkia olevien nähtävyyksien
luokse kannattaa käyttää taksia tai metroa. Niiden käyttö on
edullista esim. metrolipun hinta oli neljä hryvniä eli 0,14 euroa.
Kiertoajelumme
oli monipuolinen ja antoi hyvän kuvan kauniista kaupungista.
Vaikuttavin monumentti oli epäilemättä Kiovan
maamerkiksi nimetty ÄitiMaa ( Motherland) patsas, jonka paino oli
560 tonnia ja korkeus yli 100 metriä. Patsas valmistui vuonna 1981
ja vihkiäisten kunniavieraaksi oli kutsuttu presidentti Leonid
Brezhnev. Keskustan Itsenäisyyden aukion alla on käytäväverkosto,
jossa on suuri määrä pieniä myymälä kojuja. Omatoimimatkailijan
kannattaa käydä Ulkoministeriön nettisivuilla ja tutustua
mahdollisiin Ukrainan matkustus suosituksiin. http://anna.fi/eurooppa/kiova-ukrainan-kaunis-paakaupunki
Kiovassa näkee paljon kullattuja kupoleja.
Äiti Maa- monumentti Kiovassa on 102 metriä korkea ja sen paino on 560 tonnia.https://en.wikipedia.org/wiki/ Mother_Motherland,_Kiev
Kuuluisat Odessan portaat. Taustalla laivamme Kristina Regina.
(alkuperäinen kuva oli paperikuva)
Ulkoasiainministeriön käytössä olevassa rakennuksessa on tyyliä.
Kiovan yliopiston rakennus erottuu muista.
Sodanaikaisia taisteluvälineitä ulkoilmamuseossa Kiovassa.
oh5tq@sral.fi