Oma blogiluettelo

keskiviikko 6. heinäkuuta 2016

AATON MUKANA MAAILMALLA, OSA 53 UKRAINA (UR)


Sopisiko patsaan aiheeksi Kosinta?

Ukrainan kansa on mielestäni saanut kokea viimeisten 30 vuoden aikana monenlaista harmia ja vastoinkäymistä. Onneksi tänä vuonna (2016) tuli Ukrainalle mieltä ylentävä tunnustus Euroviisujen myötä (1.sija). Ukraina on Euroopan toiseksi suurin maa, ja sillä on peräti seitsemän rajanaapuria.

Vuonna 2008 olin mukana kotkalaisen varustamo Kristina Regina-laivalla risteilemässä Mustalla merellä, jolloin kohteina olivat Krimillä sijaitsevat Jalta ja Sevastopol sekä Odessa. Kiovassa vierailin huhtikuussa 2016.

Matkantekoa Kristina Reginalla.

Kristina Regina oli kuusi-kantinen alus, joka rakennettiin Ruotsissa vuonna 1960 rannikkoautolautaksi. Laiva oli vajaa 100 metriä pitkä ja vuonna 1987 siihen vaihdettiin dieselmoottori. Erikoista laivassa oli sen kaksipiippuisuus. Laivan paino oli 4295 bruttotonnia, joten se oli todella pieni verrattuna esim. Oasis luokan laivoihin, joiden bruttotonnimäärä on 220.000.
Laivan alkoholipolitiikka poikkesi tavanomaisesta käytännöstä, sillä verovapaita juomia sai myymälästä ostaa mielin määrin ja viedä ne hyttiin nautittaviksi. Risteilyn hintaan sisältyi vain aamiainen, mutta lisähintaan sai ostaa muita ruokailuja.

Jalta, palatsien loistetta.

Jalta tuli koko maailman tietoisuuteen jo vuonna 1945, kun kolme maailman merkittävintä poliitikkoa Roosevelt, Churchill ja Stalin tapasivat keisari Nikolai II omistamassa Livadian palatsissa. Tämä tapahtuma tunnetaan historiassa nimellä Jaltan Konferenssi. Tämä myös valkoisena palatsina tunnettu rakennus, toimii nykyisin museona. Toinen ”must see” kohde kiertoajelulla sijaitsi korkean kallion kielekkeellä sijaitseva pieni linna, jota kutsutaan Pääskynpesäksi eli Swallow´s Nest Castle. Myös keisari Aleksanteri III rakennutti itselleen palatsin Massandran viinialueelle, joka myöhempinä aikoina toimi myös mm.Gorbatsovin kesäasuntona.
Jaltalla oli käytössä saasteeton sähköä käyttävä trolley bussi, jonka päätepiste sijaitsi Krimin pääkaupungissa Simferopol´ssa, pituudeltaan 79 km ollen silloin maailman pisin trolley linja. http://www.primatours.fi/travel/fi/UKRAINA-1-52/Jalta-3-115.html

Sevastopol – sankarin kaupunki

Kiertoajelu Krimin toiseksi suurimmassa kaupungissa oli mielenkiintoinen jo pelkästään sen vaikuttava arkkitehtuuri kaikkine aukioineen ja bulevardeineen. Kaupungissa sijaitseva Venäjän laivaston tukikohta juontaa juurensa jo Katariina Suuren ajalle 1787. Katariina oli alkuaan saksalainen prinsessa.

Kun Ukraina itsenäistyi vuonna 1991, vuokrasi Venäjä siltä laivastotukikohdan vuoteen 2017 asti, mutta sitä on sittemmin pidennetty aina vuoteen 2042.

Krimin sodan voittoisa sankari amiraali Nahimov on saanut näyttävän monumentin kaupunkiin. Sodan yksityiskohtiin voi tutustua erikoisrakenteisessa Panoraama museossa.

Odessan portaat

Laivamme kiinnittyi satamalaituriin, josta oli vain muutaman minuutin kävely ehkä kaupungin tunnetuimman nähtävyyden äärelle. Kuuluisat Odessan portaat nousivat loivasti 142 m, alhaalla portaat ovat kaksi kertaa leveämmät kuin yläpäässä. Turistivirta lisääntyi, kun sen portailla kuvattiin joukkokohtaus neuvostoelokuvaan Panssarilaiva Potemkin. Elokuva kertoo vuonna 1905 kapinaan nousseen laivan miehistöstä. Portaiden yläpäässä on paikallisten asukkaiden suosima Primorskin boulevard, josta voi ihailla näkymiä Mustalle merelle. Sevtsenkon puistossa, palaa ikuinen tuli tuntemattoman merimiehen muistoksi. Kaupungilla kävellessä tulee vastaan paljon nuoria opiskelijoita, sillä Odesassa toimii 15 kansallista yliopistoa. Radiossa soitetaan silloin tällöin minulle muistoja tuovaa Odessan laulua Teijo Joutselan esittämänä. https://fi.wikipedia.org/wiki/Panssarilaiva_Potemkin_(elokuva)

Kiova, tuhansien kastanjoiden kaupunki

Ollessani huhtikuussa 2016 Arial Travel Oy:n seuramatkalla Moldovassa kysyi matkanjohtaja Albina, olisiko meillä innostusta käydä paluumatkalla myös Ukrainan pääkaupungissa Kiovassa, kun siihen olisi hyvä mahdollisuus koneen vaihdon yhteydessä Borispolin kentällä. Olipa fiksu ele oppaaltamme. Kentällä odotti bussi kolmen tunnin kiertoajelua varten. Lentoasemalta Kiovan keskustaan oli matkaa 36 km. Kaupungin jakoi kahtia Dnieper joki, joka virtaa kolmen valtion alueella ja on pituudeltaan 2285 km.

Kiovan perustivat ruotsalaiset viikingit 800-luvulla ja se on rakennettu usealle kukkulalle, joten eripuolilla kaupunkia olevien nähtävyyksien luokse kannattaa käyttää taksia tai metroa. Niiden käyttö on edullista esim. metrolipun hinta oli neljä hryvniä eli 0,14 euroa.

Kiertoajelumme oli monipuolinen ja antoi hyvän kuvan kauniista kaupungista.
Vaikuttavin monumentti oli epäilemättä Kiovan maamerkiksi nimetty ÄitiMaa ( Motherland) patsas, jonka paino oli 560 tonnia ja korkeus yli 100 metriä. Patsas valmistui vuonna 1981 ja vihkiäisten kunniavieraaksi oli kutsuttu presidentti Leonid Brezhnev. Keskustan Itsenäisyyden aukion alla on käytäväverkosto, jossa on suuri määrä pieniä myymälä kojuja. Omatoimimatkailijan kannattaa käydä Ulkoministeriön nettisivuilla ja tutustua mahdollisiin Ukrainan matkustus suosituksiin. http://anna.fi/eurooppa/kiova-ukrainan-kaunis-paakaupunki



Kiovassa näkee paljon kullattuja kupoleja.


Äiti Maa- monumentti Kiovassa on 102 metriä korkea ja sen paino on 560 tonnia.https://en.wikipedia.org/wiki/Mother_Motherland,_Kiev



Kuuluisat Odessan portaat. Taustalla laivamme Kristina Regina. 
(alkuperäinen kuva oli paperikuva)



Ulkoasiainministeriön käytössä olevassa rakennuksessa on tyyliä.


Kiovan yliopiston rakennus erottuu muista.


Sodanaikaisia taisteluvälineitä ulkoilmamuseossa Kiovassa.

Teksti ja kuvat Aatto, oh6pn@sral.fi, IPA-Botnia




73, Pertti OH5TQ
oh5tq@sral.fi

Ei kommentteja: